Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Integraal samenwerken bij Spoorverbetering  Zevenaar-Didam-Wehl

Integraal samenwerken bij Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl

Het spoor tussen Didam en Zevenaar wordt over een lengte van 4,5 km verdubbeld en treinen gaan er met een hogere snelheid rijden. Een flinke klus voor aannemer Strukton. Het traject Arnhem – Winterswijk, dagelijks door zo’n 21.000 reizigers gebruikt, is de spil van het openbaar vervoer in de Achterhoek en regio Arnhem – Nijmegen. De bereikbaarheid van de regio is belangrijk voor zowel de individuele reiziger, als voor de economische aantrekkingskracht van het gebied. Hoogste tijd dus voor een structurele en toekomstbestendige oplossing.

Werkzaamheden Dieren en Wehl

De Kettinghor graaft het ballastbed onder het spoor uit.

 

“Het spoor vormt al sinds 1920 het hart van onze activiteiten,” zegt Marcel Wijgerse, projectleider multidisciplinair bij Strukton Rail. De spoorverbetering tussen Zevenaar en Didam is een gezamenlijk project van ProRail, provincie Gelderland en de gemeenten Zevenaar en Montferland. Wijgerse is als ontwerpleider en technisch manager verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering.

Een flinke klus

“Bij een dergelijk groot project komt heel wat kijken. Niet alleen de spoorverdubbeling, maar ook het koppelen van alle treinbeveiligingobjecten zoals seinen en overwegen. Ook de bovenleiding in Zevenaar moet worden aangepast. De overweg Babberichseweg wordt een tunnel voor fietsers en voetgangers. Er liggen watergangen die de spoorbanen kruisen, hier is het zaak twee duikers te vernieuwen in verband met de aanleg van het tweede spoor. Bij Didam komt een wissel met een andere hoekverhouding vanwege de snelheidsverhoging van de trein. Een ander wissel wordt compleet gesaneerd. Er is inmiddels een nieuwe technische ruimte gebouwd.” Wijgerse vervolgt: “Naast de hoofdopdracht voor de spoorverdubbeling en de snelheidsverhoging voert Strukton ook een spoorvernieuwing uit tussen Didam en Wehl in gemeente Doetinchem. Komende zomer is er vanaf 27 juli tot en met 11 augustus een gedeeltelijke treinvrije periode van zestien dagen en wordt er over een totale lengte van tien km hard gewerkt om alle werkzaamheden, inclusief het kabeltracé, uit te voeren.”

Werkzaamheden Dieren en Wehl

Afgesloten overwegen kom je in de zestiendaagse buitendienststelling veel tegen. Volg de omleidingsroutes, ze zijn niet voor niets bedacht.

 

Goede voorbereiding is het halve werk

“We zijn zo’n driekwart jaar bezig met voorbereiden en plannen van het werk dat straks in zestien dagen uitgevoerd wordt. Het is een vrij complex en breed project, maar door het integraal aan te pakken, gaat het lukken. Ik zeg altijd ‘plan je werk, werk je plan’. Dat maakt iedereen scherp op afwijkingen van de planning. Natuurlijk is het een behoorlijke operatie om alles in goede banen te leiden. Tijdens de ‘zestiendaagse’ bereikt alle voorbereiding zijn hoogtepunt en mag er niks misgaan. Dan zit de enorme diversiteit aan techniekvelden bij elkaar en is de kunst om al het werk volgens planning uit te voeren. Daar is veel afstemming vooraf voor nodig. Je moet bijna op het uur nauwkeurig weten wie waar werkt. Bij zo’n project is het niet alleen fijn, maar ook de kracht van ons bedrijf, dat we alle disciplines in huis hebben. Strukton Rail is verantwoordelijk voor alle spoorwerkzaamheden. We werken samen met Strukton Civiel voor het bouwen van de onderdoorgang en de duikers en voor het asfalteren van overwegen. Dochteronderneming GBN verricht het grond- en ballastverzet en Strukton Milieutechnieken is verantwoordelijk voor de daar aan voorafgaande bodemonderzoeken. Molhoek CCT bouwt de overwegen, een gewapende grondconstructie en legt drainagesystemen aan.”

De spoorverdubbeling kruist de Rijksweg A12 onderlangs. Vanwege de krappe ruimte door de pijlers van de A12 komen de sporen hier wat dichter bij elkaar te liggen.

De spoorverdubbeling kruist de Rijksweg A12 onderlangs. Vanwege de krappe ruimte door de pijlers van de A12 komen de sporen hier wat dichter bij elkaar te liggen.

 

Omgevingsmanagement

Naast veel afstemming met stakeholders (zoals gemeentes, Provincie, het Waterschap) is voor Wijgerse de omgevingscommunicatie heel belangrijk. “Waar dit eerder veelal bij ProRail lag, zijn hier meer taken voor ons weggelegd. Overdag voeren we voorbereidingen uit voor werkzaamheden die alleen tijdens de ‘zestiendaagse’ gedaan kunnen worden. Dit om het treinverkeer en de reiziger overdag te ontlasten. Maar dat betekent wel dat we ’s nachts werkzaamheden uit moeten voeren, terwijl we ook de omgevingshinder willen beperken. Dán is communicatie cruciaal.” Inmiddels is Strukton volop bezig met alle voorbereidende werkzaamheden.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.