Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Integraal samenwerken bij De Entree van Amsterdam

Integraal samenwerken bij De Entree van Amsterdam

In opdracht van de gemeente Amsterdam wordt het gebied voor Amsterdam Centraal vernieuwd. Als partner van hoofdaannemer Max Bögl realiseert Beens Groep diverse onderdelen van dit complex stuk infrawerken. Beens Groep is een landelijk opererend waterbouwbedrijf en al meer dan 60 jaar specialist in constructieve waterbouw en baggerwerk. 

Karst-Jan Beens, algemeen directeur van Beens Groep vertelt: “We verzorgen onder meer de aanleg van nieuwe kades en tijdelijke steigers voor de rondvaartboten. De baggerwerken worden uitgevoerd door dochterbedrijf Beens Dredging. En we plaatsen de damwandconstructie voor de fietsenstalling onder de waterspiegel. Aan het eind van dit grootschalige project plaatsen we de definitieve steigers. Erg mooi dat alle disciplines van Beens Groep aan bod komen binnen dit project.”

Communicatie met alle stakeholders essentieel
Het is een uitdaging om te werken in het drukste gebied van Amsterdam, waar vele mensen, trams, scheepvaart én veel stakeholders zijn. Fred Groot, projectmanager Natte Infra: “Ook onder de waterspiegel is het druk. Daar ligt de nieuwe Noord/Zuidlijn en vele kabels en leidingen. Het is een complexe operatie waarin communicatie met alle stakeholders essentieel is.” 

Beens Groep

V.l.n.r. Gijs Methorst (bedrijfsleider Beens Dredging) – Fred Groot (projectmanager Natte Infra) – Gert Beens (uitvoerder Waterbouw) – Karst-Jan Beens (algemeen directeur Beens Groep).

Beens Groep

Realisatie van nieuwe kadeconstructies.

Gert Beens, uitvoerder Waterbouw, vertelt dat de aanvoer van materieel en materialen door de lage bruggen als voorbeeld een complexe operatie is. “De Beens-kranen worden gedeeltelijk gedemonteerd en in onderdelen in beunbakken naar de bouwplaats vervoerd. Daarmee komen we meteen ook tegemoet aan de wens van de gemeente Amsterdam.” Met het programma Amsterdam Vaart streeft men naar schonere en slimmere stadslogistiek, waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden van bouwtransport over water. Gijs Methorst, bedrijfsleider Beens Dredging, licht één van de uitdagingen bij de baggerwerkzaamheden toe: “Er wordt een groot deel van de Prins Hendrikkade afgegraven. Zo wordt het water van het Open Havenfront groter. De volledige hoeveelheid afgegraven grond dienen we via het water de stad uit te krijgen. Ingewikkeld, door alle overige vaart, maar niet onmogelijk! Het vraagt om een andere insteek dan uitsluitend uitvoerend bezig te zijn. Meedenken in de problematiek en kansen en uitdagingen bieden aan het projectteam in zijn geheel, dáár zit onze kracht.”

Beens Groep

Vanaf het water worden de waterbouwkundige werkzaamheden uitgevoerd.

Beens Groep

Het realiseren van tijdelijke voorzieningen voor de rederijen was nodig zodat het water vrij is om te bouwen.

Circulaire toepassing van grond
“We kijken ook hoe er zo milieuvriendelijk mogelijk gewerkt kan worden. Daar maken wij ons altijd hard voor. In dit project bijvoorbeeld wordt -naast vervoer van bouwmaterialen over water- de grond circulair toegepast bij andere projecten in de buurt. De enorme hoeveelheid afgegraven grond krijgt daarmee weer een nuttige bestemming.”

Functionaliteit van het gebied behouden, terwijl het werk uitgevoerd wordt én zo min mogelijk overlast bezorgen, dat is de opdracht. “Je wilt het ritme van de stad niet ontregelen.” Om het project in zijn geheel succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat alle facetten perfect op elkaar afgestemd zijn. Iedereen heeft zijn eigen taken maar er is gezamenlijke inspanning nodig om het werk goed te realiseren. “Beens Groep is dé partner die integraal samenwerkt en meedenkt, in een bouwteam of als partner, en altijd van begin tot eind”, besluit Karst-Jan Beens.  

Beens Groep

Het is een hele uitdaging om de volledige hoeveelheid afgegraven grond over het water de stad uit te krijgen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.