Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Innovatieve oplossingen versus stikstofprobleem

Innovatieve oplossingen versus stikstofprobleem

Sinds 2001 is Ahlmann Nederland importeur van de Franse Mecalac multi-grondverzetmachines. Het immer innovatieve Mecalac bedient de markt nu ook met een drietal elektrische machines, een aantrekkelijke serie Compact Loaders en bedacht ook nog eens een bijzonder veilige Revotruck.

Terug van materieelvakbeurs bauma mogen we concluderen, dat in deze tijd vol stikstofproblemen, de komst van de elektrische machines voor Ahlmann Nederland een zeer welkome aanvulling op haar programma betekent. De demonstraties van de nieuwe machines trokken namelijk veel bekijks. Zoals van het trio middelgrote elektrische machines, dat wordt gepresenteerd als Zero Emission Ecosystem en zowel een graafmachine als een wiellader en dumper omvat. Ze vullen elkaar goed aan op de uitstootloze bouwplaats, want ze kunnen laden, graven en transporteren. Het gaat om de Mecalac es1000 zwenklader met 1.000 liter bak, de 11 tons e12 graafmachine en de 6 tons ed6 dumper. Meest opvallend is dat we het niet over ‘mini’s’ hebben, maar het nu om krachtige elektrische machines uit de middenklasse gaat.

Boven: de kleinste in de serie Compact Loaders is de MCL2. Onder: de Revotruck met zijn roterende cabine en instap aan twee kanten.

Nieuwe serie Compact Loaders

PR-man Peter van Keulen van Ahlmann Nederland heeft hoge verwachtingen van een andere nieuwe serie: de Compact Loaders ofwel de nieuwe kleine knikladers van Mecalac. Het hele programma omvat zes machines met werkgewichten van 1,74 tot 2,85 ton. Hij voorziet dat deze Compact Loaders een onmisbaar hulpmiddel worden voor professionals actief in de land- en tuinbouw-, verhuur- en bouwsector: “De vraag naar deze kleine, multifunctionele knikladers stijgt snel, als handige vervanging van bijvoorbeeld schrankladers en tractoren met voorlader.” In ons land verwacht hij de meeste vraag naar het volgende drietal: ten eerste de MCL2, want die is zeer wendbaar dankzij de wielmotortransmissie; ten tweede de MCL4+. Die biedt met zijn 18,4 kW motor het beste compromis tussen compactheid en hefvermogen. Ten derde de MCL8 met zijn forse kracht, grote storthoogte en flink hefvermogen.

Revotruck is veel veiliger

Ook in Nederland groeit de interesse in dumpers en neemt het gebruik ervan toe. De Revotruck van Mecalac is bedoeld voor het zwaardere werk. Veiligheid is bij een dergelijke dumper altijd een issue. Om voor- en achteruit te kunnen rijden moet de machinist zich voortdurend omdraaien of over zijn schouder kijken. De roterende stoel bleek een lastige tussenoplossing. Mecalac komt nu met de ‘revolutie’: een roterende cabine. De machinist kan van twee kanten in- en uitstappen, dus het maakt niet uit hoe de cabine staat gedraaid. Om optimale stabiliteit en tractie te bereiken is de centrale koppeling tussen de beide chassisdelen tot 18 graden draaibaar. De Revotruck heeft vier even grote wielen en is zeer wendbaar dankzij de verschillende stuurmodi: enkel voorwielen, alle vier de wielen en krabbegang.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.