Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Innovatief downtime verminderen voor grootschalige V&R-opgave
ICT Group is dé partij voor de V&R-opgave met domeinkennis van de operationele omgeving en kennis van robuuste softwarearchitectuur.

Innovatief downtime verminderen voor grootschalige V&R-opgave

Als technisch automatiseerder is ICT Group binnen de infra in de volle breedte actief. Het bedrijf is gespecialiseerd in het realiseren van de digitale aansturing van fysieke assets zoals bruggen, sluizen en tunnels, en presenteert op InfraTech 2023 de Physical Twin. Herman Kraaij, Business Development Infra, geeft ons alvast een voorproefje.

ICT Group brengt mensen, technologieën en ideeën samen. “We zijn gespecialiseerd in de automatisering van het technische domein, en dat over de volle breedte van de markt: van de maakindustrie en automotive tot food, pharma en infra”, verduidelijkt Kraaij. “Dat doen we met 1.900 medewerkers wereldwijd, waarvan 1.000 werkzaam in Nederland. Dat maakt ons tot de grootste technische automatiseerder van Nederland. Binnen de infra zijn we actief aan zowel de reizigerskant (vervoerders, gemeentes, provincies, ProRail, enz.) als in het operationele aspect oftewel de harde en kritieke infrastructuur, zoals bruggen, tunnels, sluizen en de spoorse infra. Bij de harde infrastructuur nemen we desgewenst het volledige palet voor rekening: van planstudie, voorontwerp, realisatie en instandhouding. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de kennis en expertise van INNOCY, ons interne ingenieursbureau.”

Goede doorstroom

De grootste uitdaging voor de komende twintig jaar in de infrastructuur is volgens Kraaij de grootschalige vervangings- en renovatieopgave (V&R) van Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. “Het gros van de kunstwerken is gebouwd in de periode tussen de jaren zestig en tachtig van de vorige eeuw, en die zijn nu aan renovatie toe. Er moet heel veel gebeuren in een relatief korte periode die wordt gekenmerkt door krapte aan personeel en materialen. De krapte op de arbeidsmarkt is misschien nog wel de grootste uitdaging”, vindt Kraaij. “Het infradomein is bovendien zeer domeinspecifiek en de kunstwerken behoren ook nog eens tot de kritieke infrastructuur. Zo ligt de Van Brienenoordbrug in één van de drukste verbindingen van Nederland, zowel voor het weg- als vaarverkeer, maar de brug staat wel op de nominatie om gerenoveerd te worden. Kortom, de nadruk bij de V&R-opgave moet liggen op het behouden van een goede doorstroom van Nederland.”

Op de InfraTech toont ICT Group een Physical Twin van een willekeurige brug-/sluiscombinatie.

Downtime verminderen met Physical Twin

De fase van het testen en aantonen dat een gerenoveerd kunstwerk aan alle (veiligheids)eisen voldoet en naar behoren functioneert, wil je in een zo kort mogelijk tijdsbestek uitvoeren, stelt Kraaij. “Daar hebben wij een oplossing voor ontwikkeld: de Physical Twin. “Het komt erop neer dat we een fysiek kunstwerk op schaal nabouwen. Daarmee kunnen we de integratie van het besturingssysteem met het elektrotechnische systeem off-site testen, zonder dat je daar on-site stremmingen voor nodig hebt. Met als doel om on-site de integratie en inbedrijfstelling zo kort mogelijk te houden. De hele applicatie is dan al getest en aangetoond voordat het op locatie wordt geïmplementeerd. Als bijvangst voor de opdrachtgever, operators en overige gebruikers is het interessant om kennis op te doen zonder het werkelijke object te belasten. En, doordat je de test- en validatiefase sneller doorloopt bespaar je ook op inspanning. Dit is in tijden van enorme krapte op de arbeidsmarkt een geweldige bijkomstigheid.” Op de InfraTech toont ICT Group een Physical Twin van een willekeurige brug-/sluiscombinatie.

HoloLens

Met de Physical Twin kun je volgens Kraaij niet alleen gewenst gedrag uitgebreid en intensief testen, maar ook ongewenst gedrag van het systeem simuleren en aantonen. “Bijvoorbeeld wat gebeurt er als een afsluitboom van een brug-/sluiscombinatie onverhoopt niet sluit? De brug mag dan niet geopend kunnen worden. Dat kan je met de Physical Twin testen en aantonen, en is onderdeel van de validatie. In combinatie met de HoloLens en ons HoloNXT-platform visualiseren we alsof je vanuit een control room met een druk op de knop bijvoorbeeld een brug echt opent. Omdat dit allemaal off-site plaatsvindt, verkort het de ombouwtijd on-site, inclusief de acceptatietesten voor het overdragen en valideren, aanzienlijk. Kortom, minder hinder, minder energieverbruik, geen lange proceswachttijden, geen veiligheidsissues en geen onnodige slijtage van bewegende delen.” ICT Group is door ondernemersplatform MT/Sprout uitgeroepen tot beste Digital Transformer van Nederland in de categorie Software, Development & Platforms/Enablers-Overall. “Daarom zijn wij in dé partij voor de V&R-opgave met domeinkennis van de operationele omgeving en kennis van robuuste softwarearchitectuur.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.