Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Innovatie in mobiele brugsystemen

Innovatie in mobiele brugsystemen

Sinds kort is er een nieuw, geavanceerd type mobiele brug op de markt. Zijn naam: de SmartBridge. Door een gepatenteerd hydraulisch systeem kan de compacte brug supersnel en veilig opgebouwd worden. Essentieel bij calamiteiten, maar ook prima bruikbaar als tijdelijke voorziening wanneer ernaast een brug gebouwd/hersteld wordt.

Verhoef Access Technology uit Aalsmeerderbrug is wereldleider in geavanceerde loopbruggen voor de maritieme sector, bijvoorbeeld voor olie- en gasterminals. De onderneming heeft het revolutionaire concept samen met haar Noorse partner TecTrans ontworpen. “Daarvoor zijn wij een samenwerkingsverband met Verhoef TecTrans Flex Systems (VTFS) aangegaan. Samen ontwikkelen we flexibele systemen voor weg- en waterbouw”, zegt COO Ruud Schwegler. 

Gepatenteerd brugontwerp
Het gaat om een gepatenteerd brugontwerp, een slimme toepassing die zowel tijdelijk als permanent kan worden ingezet. De stalen brug is per vrachtwagen te transporteren, compact op te vouwen door een uniek hydraulisch uitvouwsysteem en gemakkelijk neer te zetten. Binnen enkele uren kan de brug operationeel kan zijn. Daarom is deze prima toepasbaar bij calamiteiten als overstromingen, bij ongeplande wegwerkzaamheden of als noodbrug wanneer de brug ernaast hersteld/gebouwd wordt. 

Variabele samenstelling voor iedere situatie
De losse stalen dekplaten met grove staalgrid zorgen voor het verband en het rijoppervlak. De brug bevat één rijbaan van 3 m breed met stalen op- en afrijplaten. De ligger, de horizontale onderbalk van het brugframe, wordt ondersteund door stalen trekdraden die boven aan de brug bevestigd zijn. Het is mogelijk de SmartBridge uit te voeren met fiets- en/of voetpaden, evenals stoplichten waardoor de brug om en om inzetbaar is. “Maar voor een snellere doorstroom zijn twee exemplaren naast elkaar eigenlijk het beste”, zegt salesmanager Nils Duurkoop. “Ze kunnen makkelijk naast en zelfs achter elkaar geplaatst worden.” Er zijn twee typen, met een overspanning van 20 en 32 m. Bij grotere overspanningen, waar meerdere bruggen achter elkaar worden geplaatst, moeten er pijlers/drijvers worden gemaakt ter ondersteuning. Zo’n (tijdelijke) oplossing kan binnen enkele dagen worden gerealiseerd. Duurkoop: “De SmartBridge kan overal geplaatst worden als de oever maar stevig genoeg is. Anders moet deze gestabiliseerd worden met rijplaten of draglineplaten. En bij goed onderhoud gaat de brug zeker 25 jaar mee.”

Past perfect binnen het assortiment
Momenteel is de 30 ton wegende 20 m-versie productieklaar en kan deze besteld worden; de 32 m-versie komt binnenkort op de markt. Schwegler: “Zoals alles wat we fabriceren, is ook de SmartBridge custom-made. Wij vinden het een prachtproduct dat perfect binnen het Verhoef-assortiment past.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.