Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Ingenieursbureau  Boorsma, een multidisciplinair ingenieursbureau dat integraal meedenkt in slimme oplossingen 
Onder leiding van Ingenieursbureau Boorsma, in opdracht van Rijkswaterstaat en in samenwerking met Wijma Kampen, Agrodome, TUDelft en Centrum Hout is een nieuwe sluisdeur ontworpen en ontwikkeld: Houten sluisdeur 2.0.

Ingenieursbureau Boorsma, een multidisciplinair ingenieursbureau dat integraal meedenkt in slimme oplossingen 

Dankzij de multidisciplinaire opzet, kan het bureau integraal meedenken in slimme oplossingen voor uitdagingen en probleemstellingen van haar opdrachtgevers. Al ruim vijftig jaar werkt familiebedrijf Boorsma voor zowel private opdrachtgevers als de overheid. Een gesprek met directeur Jan Wessels, over deskundigheid, slagvaardigheid en meedenken.

“Vooral in de GWW wordt het enorm gewaardeerd als je integraal kunt meedenken. Ingenieursbureau Boorsma zorgt namelijk niet alleen voor de berekeningen en de tekeningen, maar onze toegevoegde waarde zit ook in het proactief meedenken in slimme oplossingen op het gebied van snelle (de)montage om hinder te minimaliseren. Bijvoorbeeld bij buitendienststellingen in spoorse projecten.” Boorsma werkt al 25 jaar voor ProRail en beschikt over een eigen erkenning. Ook werkt het bedrijf binnen de raamovereenkomst (SO3) voor Rijkswaterstaat. 

Vechtbrug N236 Weesp. Ingenieursbureau Boorsma was verantwoordelijk voor het complete constructief ontwerp van de beweegbare brug met aanbruggen.

Klein maar groot

“Wij zijn dan wellicht een relatief klein bureau (55 medewerkers), maar groot in aanpak en kunde. Onze vakmensen zijn heel praktisch gericht en zeer slagvaardig. Daardoor voelt het alsof wij een verlengstuk zijn van de organisatie die ons inschakelt.” Wessels vertelt dat het bedrijf een autonome groei binnen het civiele deel van de GWW doormaakt. “Echt constructief ontwerpen, daar zit onze kracht. Wij zijn behoorlijk breed in constructieve advisering, zowel binnen geotechniek en fundering als op het gebied van betonnen en stalen kunstwerken. Daarbij zijn wij specialistisch bezig op het gebied van werktuigbouwkunde en aandrijving in combinatie met civiele techniek. Wessels doelt op beweegbare delen van stuwen, sluizen en bruggen. “Het is vaak de reden dat opdrachtgevers specifiek bij ons komen: wij hebben alles onder één dak, dat zie je verder alleen bij de grotere bureaus dus daarin zijn we vrij uniek.”

Houten sluisdeur 2.0

“We zien een grotere belangstelling, ook in de GWW, voor houten toepassingen. Daarom is onder leiding van Ingenieursbureau Boorsma, in opdracht van Rijkswaterstaat en in samenwerking met Wijma Kampen, Agrodome, TUDelft en Centrum Hout een nieuwe sluisdeur ontworpen en ontwikkeld: Houten sluisdeur 2.0. Gebaseerd op vakmanschap uit het verleden maar aangevuld met de nieuwste kennis, data, onderzoeksresultaten en fabricagetechnieken. Zo is een breedgedragen biobased standaard neergezet die voldoet aan de eisen van Rijkswaterstaat. De conclusie is tevens dat houten sluisdeuren kosteneffectief en duurzaam zijn en dat in de toekomst ook blijven. De inzet van hout voor sluisdeuren is daarmee ook voor de komende 100 jaar gegarandeerd”, besluit Wessels.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.