Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Ingenieursbureau als verbindende factor bij Project Hoekse Lijn

Ingenieursbureau als verbindende factor bij Project Hoekse Lijn

Met de realisatie van het project Hoekse Lijn werkt Metropoolregio Rotterdam Den Haag hard aan de verbetering van het openbaar vervoer. Het bestaande tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland gaat van gewone spoorlijn naar moderne metro, waarbij de bestaande infrastructuur zoveel mogelijk gebruikt moet worden en goederenvervoer na de ombouw nog steeds mogelijk moet zijn. Een uitdagende klus die vraagt om de juiste expertise.

Theo Vos, adviseur bij SGS Roos+Bijl, licht toe waarom juist zij hiervoor de aangewezen partij zijn: “Wij zijn een ingenieursbureau met veel ervaring op het gebied van ondergrondse infrastructuur, in de breedste zin van het woord. Van ontwerp tot begeleiding bij de uitvoering. Omdat we al achttien jaar voor RET werken, hebben we veel ervaring met RET-installaties. Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat wij onze rol binnen dit project goed hebben kunnen invullen.” 

Uitdagingen het hoofd bieden
“Door de initieel zeer beperkte planning (maar dertien weken om alles uit te voeren), hebben we gezocht naar oplossingen om alvast aan de slag te kunnen. Enkele werkzaamheden zijn al in ProRail-tijd uitgevoerd, terwijl de baan nog in gebruik was. Dat betekent extra veiligheidsmaatregelen treffen, zoals het plaatsen van schrikhekken over het gehele tracé (21 kilometer lang). Met duidelijke onderlinge afspraken hebben we in goede harmonie met ProRail kunnen werken aan ons deel van het traject”, vervolgt Theo. “Op het moment dat het traject treinvrij was, zijn er enorm veel mensen aan de slag gegaan op een relatief klein werkgebied. Sloop, bouw, verbouw, alles ging van start. Dan is goede coördinatie van de aanleg en de verleggingen van kabels en leidingen (derden) natuurlijk uitermate belangrijk. We hebben ondersteuning kunnen bieden in de vorm van directievoering.” De uitdagingen die Theo schetst, zijn slechts enkele voorbeelden waaruit blijkt dat oplossingsgericht denken een kracht is van SGS Roos+Bijl. Ook het behoud van goederenvervoer op de lijn, na ombouw, is één van die uitdagingen. “Lightrail is echt iets anders dan heavyrail en bij project Hoekse Lijn is het voor het eerst in Nederland dat metro’s en goederentreinen over dezelfde spoorlijn gaan rijden. Onze jarenlange ervaring én kennis op het gebied van zowel lightrail als heavyrail, hebben we hier in kunnen zetten. We zijn in diverse fasen betrokken geweest. Vooraf en ook later bij de uitvoering. Je kunt wel stellen dat we dé verbindende factor tussen de diverse onderdelen van het project zijn geweest, zowel in theorie als in de praktijk”, besluit Theo.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.