Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
In no-time een volwaardige tijdelijke (publiekstoegankelijke) brug
Met behulp van een kraan wordt de 22 meter lange brug op zijn plek gehesen.

In no-time een volwaardige tijdelijke (publiekstoegankelijke) brug

In deze bruggenspecial van GWW mag een artikel van Gigant Temporary Infrastructures niet ontbreken, ook al zijn ze een beetje een vreemde eend in de bijt binnen de bruggenbouw. Gigant Temporary Infrastructures, de naam zegt het al, is namelijk gespecialiseerd in het leveren en bouwen van tijdelijke brugconstructies. “Onze oplossingen zorgen ervoor dat publiek of bouwmedewerkers kunnen komen waar ze moeten zijn, op een veilige en verantwoorde manier”, zegt Raymond van Noort van Gigant International BV.

Supernova Antwerpen (B).

De oorsprong van Gigant ligt in de podium- en evenementenconstructies. Toen in 2020 vanwege de pandemie onze projecten in de evenementenbranche van 600 naar bijna nul gingen, hebben we een extra focus op infra- en bouwprojecten gelegd. Onze modulaire systemen lenen zich daar uitstekend voor, we zijn één van de grootste platformleveranciers in de Benelux én we hebben bijna 40 jaar ervaring in het ontwerpen, construeren en bouwen van professionele tijdelijke infrastructuren voor de publieke sector.”

Snel en veilig en met grote overspanningen

Met het zeer betrouwbare Layher-Allround systeem én met zelf ontwikkelde producten (TÜV gecertificeerd) realiseert Gigant in no-time tijdelijke veilige infrastructuren zoals trappen, voetgangers- en fietsbruggen, hellingbanen en (publieke) vloerstructuren zoals perrons. “We kunnen snel handelen en leveren dankzij onze grote voorraad. Het modulaire systeem zorgt voor een vlotte opbouw en kan op elke locatie geplaatst worden, zonder dat grondverzet nodig is. Er zijn grote overspanningen te behalen: als het om een brug gaat die vrij publiekstoegankelijk is, dan kunnen we tot 22 meter vrij overspannen. Bij een brug waar uitsluitend geïnstrueerd publiek overheen komt, zoals bouwvakkers bij een bouwproject, dan volstaat een lagere vloerbelasting en kunnen we tot 33 meter vrij overspannen. Uiteraard zorgen we dat elke constructie aan alle wensen en eisen voldoet. Ideaal dus voor de bouw, gemeentes en bij evenementen.”

Werfbrug voor een veilige oversteek.

Duurzaam en circulair

De tijdelijke bruggen van Gigant -opgebouwd uit voornamelijk staal en hout- kennen een lange levensduur en alle elementen kunnen telkens opnieuw gebruikt worden. “Al onze materialen worden als één groot bouwpakket naar de locatie gebracht. Met transporttechnisch weinig volume, kunnen we iets enorm groots neerzetten. Eenmaal op locatie bouwen we de constructie op, waarbij we nagenoeg geen afval hebben. Behoorlijk circulair en duurzaam dus”, zegt Van Noort en noemt enkele projecten die door Gigant gerealiseerd zijn.

Voetgangersbrug nabij Station Brugge (B).

Tijdelijke infrastructuren

“Op het treintraject Mol-Hasselt (B) bij treinstation Beringen is een tijdelijke brug over een dubbelspoor gerealiseerd met een hoogte van 6 meter en een vrije overspanning van 22 meter. De uitdaging hier was de bereikbaarheid van de locatie (alle materialen moesten aangevoerd worden met een kraan) en de gestelde veiligheidseisen: je hebt tenslotte te maken met de bovenleiding van de spoorlijn en windzuiging van voorbijrazende treinen. Wij weten wat er van ons verwacht wordt en zorgen altijd voor een passende oplossing.” De trappentorens hebben kindvriendelijke leuningen en het gedeelte boven het spoor is om veiligheidsredenen tot 1,5 meter hoogte dicht afgewerkt met plaatmateriaal. De technische rapportages ten behoeve van de gemeente en stakeholders zijn ook door Gigant verzorgd. “Een ander groot project is de bijzondere, tijdelijke voetgangersbrug over de enorme bouwput met 15 meter diepte bij de realisatie van het nieuwe pand van de RTBF in Brussel. De tijdelijke brug dient als vluchtroute voor het aangrenzende verzorgingstehuis, is ruim 2 meter breed en heeft een vrije overspanning van bijna 27 meter met een minimaal steunoppervlak. Normaal werken we met grote steunpilaren, maar hier kon de brug rusten op een betonnen kroonbalk van slechts 80 cm breed aan één zijde van de bouwput”, zegt Van Noort, die benadrukt dat het geheel in slechts twee dagen is gebouwd. “Je ziet het: of het nou gaat om een bruggetje van 2 meter over een sloot of een megaconstructie: wij bieden altijd een oplossing en maken onbereikbare plaatsen bereikbaar.”   

Tijdelijke voetgangersbrug bij Station Beringen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.