img_2429-kopieren

De rails van de carrousel maken buiten de fabriek onderdeel uit van een vernuftig wisselsysteem van de karretjes waarop de Levvel-blocs vervoerd worden.

00:59
07-04-2020

In Harlingen loopt alles op rolletjes

Dat mag zeer letterlijk gezien worden. Zoals Martin Slagboom en Frank van de Geijn aangaven tijdens de rondleiding door de productiefaciliteit waar de Levvel-blocs gemaakt worden: “Je staat hier letterlijk in het hart van één grote machine.” De carrousel van karretjes die de mallen en de Levvel-blocs transporteren, de vulmachine, de schoonmaakmachine en de ‘malhandler’ komen allemaal uit de vernuftige koker van KTB Machinery uit Hattemerbroek.

Van A tot Z in eigen beheer uitgevoerd

Johan Kooij, directeur bij KTB: “We hebben zorggedragen voor de engineering, constructie en bouw en de benodigde hardware en software ontworpen voor de aansturing.” KTB is samen met zusterbedrijf Consmema (ook een bedrijf van Kooij) voor Nederlandse begrippen een uniek bedrijf, met zoveel expertise in huis én de mogelijkheid om projecten van A tot Z in eigen beheer uit te voeren. “Voor Levvel is dat denk ik van doorslaggevend belang geweest. Wij zitten ‘om de hoek’ en kunnen als architect van het systeem snel met oplossingen komen, wanneer er nood aan de man is. Ook in de ontwerpfase was er uitvoerig overleg in persoon nodig, dan is het fijn dat je dichtbij zit”, aldus Kooij.

Ecotoplaag voor plantengroei

Alle individuele machines die tezamen de productielijn vormen, zijn in huis bij KTB/Consmema eerst uitvoerig getest. “De rails van de carrousel zijn echter op locatie getest, omdat de routing daarvan al in het concept vastgelegd was.” Er was een mooie uitdaging op het vlak van automatisering: “De lijn moest kunnen draaien met zo min mogelijk mensen. Daar zijn we goed in geslaagd.” Een highlight in de productielijn is de ecotoplaagmachine. “De Levvel-blocs worden voorzien van twee poeltjes en een ruwe bovenlaag om ecologische begroeiing te bevorderen. De ecotoplaagmachine drukt nadat het beton ongeveer 2,5 uur verharding heeft kommetjes in de bovenkant en ruwt het oppervlak op.”    

Tekst | Jan Mol Beeld | Jan Mol

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Afsluitdijk , Levvel-blocs , Renovatie

GROND/WEG/WATERBOUW partners

gww-3-stepping-stone-roermond-inbouwdiepte-kopieren