Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
In een beweging werd de fietsbrug met een gewicht van 1600 ton op zijn plaats gebracht
Met het zware materieel van Mammoet werd de brug met een gewicht van 1600 ton en een lengte van 160 meter op vrijdag opgetild, 80 meter verreden en klaargezet voor de grote overtocht.

In een beweging werd de fietsbrug met een gewicht van 1600 ton op zijn plaats gebracht

In de nacht van 29 op 30 augustus werd in Eindhoven de fietsbrug ‘Tegenbosch’ geplaatst. In een vloeiende beweging werd de slanke brug met een lengte van 160 meter over de veertien rijstroken van de A2/N2 op zijn plaats gebracht. 

Fietsbrug ‘Tegenbosch’ is onderdeel van gebiedsontwikkelingsplan ‘Eindhoven Noordwest’, dat de doorstroming en bereikbaarheid van het gebied ten noorden van de Anthony Fokkerweg moet verbeteren. Verbetering van de bereikbaarheid is een randvoorwaarde voor de vele economische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. Hendrik-Jan Vennix was in de ontwerpfase technisch adviseur en in de uitvoeringsfase projectleider van gemeente Eindhoven. Op de vraag naar de grootste uitdaging geeft hij een kort en duidelijk antwoord: ‘tijd’. “Een tiende seconde voor het tijdstip waarop het bouwteam werd aanbesteed, veranderde het project van twee bruggen naar een brug. Als bouwteam hebben we toen onze tanden erin gezet en niet meer losgelaten.”

De bouw van de brug gebeurde op locatie langs de A2, zodat deze binnen enkele uren en met minimale overlast voor het verkeer, op zijn plaats kon worden gebracht.

Constructieve uitdaging

De verandering in de opdracht was zeer begrijpelijk. Waar aanvankelijk was gekozen voor twee bruggen op 200 m afstand van elkaar, werd bij voortschrijdend inzicht gekozen voor één brug die de functies kon combineren. Maar het zette het bouwteam onmiddellijk onder tijdsdruk. “Daarbij was het architectonisch ontwerp dermate rank en slank, dat het bijna onmogelijk was om het constructief uitvoerbaar te maken”, vertelt Vennix. 

Vlekkeloze plaatsing

De bouw van de brug gebeurde op locatie langs de A2, zodat deze binnen enkele uren en met minimale overlast voor het verkeer, op zijn plaats kon worden gebracht. Vennix: “Een spannende operatie waarvoor we op vrijdag gingen proefrijden. Met het zware materieel van Mammoet werd de brug met een gewicht van 1600 ton en een lengte van 160 meter op vrijdag opgetild, 80 meter verreden en klaargezet voor de grote overtocht. Dat verliep vlekkeloos. Op dat moment viel alle spanning van me af en wist ik dat de plaatsing in de aankomende nacht ook vlekkeloos zou verlopen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.