Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
In de frontlinie van de dijkversterking
Met sproeiponton ‘de Discovery’ bevond K&W Trans zich letterlijk in de frontlinie van de dijkversterking.

In de frontlinie van de dijkversterking

Bij het versterken van de Markermeerdijken wordt vanaf het water een gigantische hoeveelheid zand opgespoten. Met sproeiponton ‘de Discovery’ bevond K&W Trans zich letterlijk in de frontlinie van de dijkversterking. In het gebied rondom Hoorn werd wekelijks maar liefst 80.000 m3 zand opgespoten door de maritieme dienstverlener. Een terugblik met directeur Jacco Wakker op het project en over het emissievrije (!) schip dat momenteel in aanbouw is.

Het multifunctionele werkschip de Discovery heeft zestig weken lang in het gebied rondom Hoorn gedobberd. “In die periode hebben we een gigantische hoeveelheid zand opgespoten tot een strook van 200 meter breed over een lengte van zo’n 15 kilometer”, legt Wakker uit. “Het zand/watermengsel werd aangevoerd door een vaste leiding van bakkenzuiger TEXEL over de bodem van het IJsselmeer. De laatste 600 meter bestond uit een drijvende leiding die gekoppeld was aan ons sproeiponton, de Discovery. Onze mensen waren de hele week dag en nacht aan boord en actief van 6:00 uur in de ochtend tot 22:00 uur
’s avonds voor een optimale continuïteit.”

Om de toekomstige milieueisen een stap voor te zijn, bouwt K&W Trans momenteel aan het schip Destiny II, een hybride schip dat volledig emissieloos kan varen.

Vakkundig personeel

Wakker is maar wat trots op zijn vakkundig personeel. “We bestaan inmiddels al 25 jaar en zijn personeeltechnisch een bedrijf van de oude stempel”, lacht hij. “We werken uitsluitend met een vast team van eigen personeel. Stuk voor stuk gemotiveerde medewerkers met veel expertise en een grote passie voor het werken op het water. Het is een levensstijl. We snappen elkaar. Dat maakt dat we allemaal hetzelfde doel nastreven: een optimale kwaliteit van het geleverde werk, volledig conform afspraak. Het materieel is in die zin bijzaak.” Alhoewel, K&W Trans is de laatste vijf jaar druk aan het vernieuwen. Zo is de Water Lady een van de weinige duw- en sleepboten in Nederland met Stage V-motoren. Een unieke combinatie zorgt ervoor dat het schip inzetbaar is op projecten met strenge CO2– en stikstofeisen. Ook de Dancing Water heeft recent een grondige metamorfose ondergaan en is voorzien van Stage V-motoren. K&W Trans assisteert met zijn duurzame vloot dan ook bij een groot aantal toonaangevende projecten, zoals de reconstructie van de Afsluitdijk en de bouw van het windmolenpark op het IJsselmeer.

Maar K&W Trans gaat nóg een stap verder. “Om de toekomstige milieueisen een stap voor te zijn, bouwen we momenteel aan het schip Destiny II, een hybride schip dat volledig emissieloos kan varen. Dat is écht uniek in de wereld”, zegt Wakker. “Ook kan het schip in zeer ondiep water uit de voeten. Om de kloof tussen land en water te overbruggen, kunnen we zelfs optioneel rupsbanden aan het schip bevestigen met de eigen kraan aan boord.” Met de komst van de Destiny II die in mei 2022 te water wordt gelaten, en de voortdurende innovatie van de bestaande vloot is K&W Trans absoluut klaar voor de toekomst.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.