Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Hydraulische systemen moeten altijd voor 100% presteren

Naamloos-4
Er is veel tijd geïnvesteerd in machineveiligheid.

Tekst | Suzanne van Gaale

Beeld | HYCOM

22 november 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Slimmere oplossingen

Werden voorheen de schuiven van de spuisluizen aangedreven door elektromotoren, nu gebeurt dit met hydraulische systemen. Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) schakelde hiervoor HYCOM in. Ook de aggregaten en cilinders voor de nieuwe pompkanalen waarmee de waterkering wordt uitgebreid, komen uit de fabriek van deze specialist in hydraulische systemen.

Sluisdeuren worden hydraulisch aangedreven.

Als onderdeel van de HYDAC groep levert HYCOM al 45 jaar hydrauliek aan de meest prestigieuze projecten, wereldwijd. In Nederland is het bedrijf betrokken bij diverse civiele werken, zoals het hydraulische systeem voor de Botlekbrug en de revisie van de Volkeraksluizen, onderdeel van de drukke scheepvaartroute de Rijn-Maas-Scheldedelta. 

Value Creation

Het bedrijf met vestigingen in Apeldoorn, Enschede en Drachten is betrokken bij drie deelopdrachten: hydraulische cilinders, aggregaten en besturingen voor de nieuwe spuimiddelen, de pompkanalen en de keersluis. “Overal waar mensen het uiterste uit natuurkrachten willen halen, bieden wij de beste hydraulische oplossingen”, vertelt Dick de Winkel, managing director bij HYCOM. “Zo ook voor de Afsluitdijk. Gedurende twee jaar hebben we diverse Value Creation-sessies gehad waarin we het basisontwerp geoptimaliseerd hebben om het beste uit het systeem te halen. Hiermee werden aan de voorkant zaken slimmer aangepakt op gebied van duurzaamheid, innovatie, tijd en waarde creatie. Zo zijn we uitgekomen op lieraandrijving in plaats van cilinderaandrijving, gecombineerde pompunits en is het leidingwerk uitgebreid om de afstand tussen de verschillende hydraulische pompunits te overbruggen.” Hycom heeft haar zusterbedrijf ELMA ingeschakeld voor de elektrische besturing. ELMA is verantwoordelijk voor de schakelkasten en voor de software voor de aansturing van de hydrauliek. 

Er is veel aandacht besteed aan de mogelijkheid van digitalisatie.

Industrie 4.0

Innovatie komt onder meer terug in het voorspellen van het onderhoud op lange termijn. “We hebben veel aandacht besteed aan de mogelijkheid van digitalisatie. Hierdoor kunnen we onder meer het onderhoud op de lange termijn voorspellen. Bijvoorbeeld de sensoren, die meegenomen zijn in het ontwerp.”

Een hydraulisch systeem dat past bij een toekomstbestendige Afsluitdijk.

Machineveiligheid

Daarnaast is er veel tijd geïnvesteerd in machineveiligheid. Dat wordt steeds belangrijker volgens De Winkel. “Dit hebben we integraal aangevlogen. Wij hebben hiervoor een specialist met alle kennis en kunde in huis. We brengen alle risicofactoren in kaart om daar vervolgens de juiste oplossing voor te vinden: kunnen de mensen veilig werken, is alles goed afgeschermd, maar ook hoe kun je redundancy in het systeem krijgen? De hydraulische systemen moeten namelijk altijd voor 100% presteren.”

Toekomstbestendig

“De Afsluitdijk is qua omvang één van de grotere Nederlandse projecten voor ons bedrijf. Een project met aanzien en qua complexiteit een uitdaging op het gebied van projectmanagement, detailengineering en machineveiligheid. In samenwerking met Levvel hebben we een hydraulisch systeem ontwikkeld en geleverd dat past bij een toekomstbestendige Afsluitdijk.” 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht