Platform over civiele techniek & infrastructuur
Hydraulische aandrijvingen voor landtunnel bekisting ‘De Groene Boog’
Een animatie van dubbeldeks landtunnel ‘De Groene Loper’ in Maastricht.

Hydraulische aandrijvingen voor landtunnel bekisting ‘De Groene Boog’

Hydraulische systeemtechniek

Binnen de GWW is hydrauliek niet meer weg te denken. Naast de aandrijving van mobiele voertuigen zoals shovels, hijskranen en graafmachines vormt hydrauliek het hart van talloze andere machines. Voor mobiele machines, maar ook voor stationaire aandrijvingen zoals van hogedruk vijzelsystemen en betonbekistingen. Hydroton uit De Meern (Utrecht) is gespecialiseerd in maatwerk hydraulische aandrijvingen voor verschillende toepassingen in alle technische sectoren. De focus ligt op stationaire elektro-hydraulische aandrijvingen.

“Hydroton concentreerde zich in het verleden vooral op het ontwerpen en bouwen van elektro-hydraulische aggregaten, cilinders en besturingseenheden. Tegenwoordig ligt de focus meer op complete hydraulische systemen en turn-key oplossingen.” Aan het woord is Paul Plomp, operationeel directeur bij Hydroton. “De vraag naar onze expertise en oplossend vermogen is de laatste jaren verder toegenomen. Onze servicemonteurs zijn nu vaker bezig met het aansluiten en inbedrijfstellen van omvangrijke productielijnen in de industrie en complete aandrijvingen voor sluizen en bruggen in de civiele sector.”

Expertise en oplossend vermogen

Hydroton zette zijn expertise in bij het ontwerp van de Rottemerentunnel voor de snelweg A16 Rotterdam. Een uitdagend project, want hoe stort je op een efficiënte wijze ‘in het werk’ zo’n tunnel van 2,2 kilometer lang? Plomp: “Dankzij onze jarenlange ervaring in de betonsector werden wij gevraagd om mee te denken over een oplossing op het gebied van aandrijftechniek voor aannemerscombinatie De Groene Boog. Al snel werd duidelijk dat er verschillende betonmallen moesten worden ontworpen die zowel hydraulisch verrijdbaar zijn als in hoogte en breedte versteld kunnen worden. Zo kan de klant zelfstandig de tunneldelen op locatie storten in moten van 25 meter lang. Er werden verschillende betonbekistingen gebouwd, elk specifiek om wanden en tunneldaken te kunnen storten.” Hydroton ontwierp per bekisting de hydraulische aandrijving met twee ringleidingen voor de olieaanvoer. Dankzij een slimme CAN-bus verbinding wordt iedere functie verbonden met de centrale besturing die op afstand bediend kan worden.

Ruime ervaring in betonbouw

In 2012 leverde Hydroton soortgelijke hydraulische aandrijvingen voor ‘De Groene Loper’, de dubbeldeks landtunnel in de A2 door Maastricht, met daarbovenop de provinciale weg N2. “We leveren turn-key maatwerk oplossingen, waarbij de gehele installatie rijdt, heft, schuift en afstempelt door middel van hydraulische aggregaten, borgmoervijzels, dubbelwerkende cilinders en elektro-hydraulische aandrijvingen. De elektronische aansturing en bediening is uitgevoerd met afstandsbedieningen en besturingen die door Hydroton zijn ontwikkeld. Ook het aansluiten op locatie, het uitvoeren van onderhoud en verhelpen van storingen wordt compleet verzorgd door onze specialisten, om de klant maximaal te ontzorgen”, aldus Plomp.

Specialist in maatwerk hydrauliek

Hydroton is ook actief in andere takken binnen de GWW. Zo blinkt het bedrijf ook uit in hydraulische aandrijvingen voor het voorspannen van wapeningsstaal, zoals in bruggen, viaducten, kanaalplaten en heipalen. Verder levert Hydroton ingenieuze vijzelsystemen en produceert vijzels met een werkdruk van 700 bar in eigen beheer. Daarnaast worden bewegingswerken van beweegbare bruggen en sluizen ontworpen en in bedrijf gesteld.

“Met een team van 30 techneuten werken wij dagelijks aan de verkoop, engineering, productie en inbedrijfstelling van hydraulische systemen, installaties en componenten in alle technische sectoren. Daarnaast leveren we ouderwets goede ondersteuning op het gebied van service en onderhoud. Wij zijn benieuwd welke uitdaging ú voor ons heeft!”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.