Platform over civiele techniek & infrastructuur
Hybride aanpak in verkeersmaatregelen bij Tramlijn 16 Den Haag
Bij project Tramlijn 16 zijn naast fysieke maatregelen ook volop digitale maatregelen toegepast door BUKO.

Hybride aanpak in verkeersmaatregelen bij Tramlijn 16 Den Haag

In opdracht van de gemeente Den Haag worden het spoor en de haltes van Tramlijn 16 vernieuwd en geschikt gemaakt voor nieuwe lagevloertrams, zodat mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen makkelijker kunnen instappen. Bij dit complexe binnenstedelijke project is de grootste uitdaging om overlast voor omwonenden, winkelend publiek én de ondernemers zoveel mogelijk te beperken en het gebied bereikbaar te houden. Als contractpartner van de gemeente Den Haag is BUKO Infrasupport nauw betrokken bij het project, dat in meerdere fasen wordt uitgevoerd.

Lekker opvallend, die roze borden waarop de (voetgangers)routes naar de winkelstraten aangegeven staan.

Dalino van der Velden, projectleider Verkeersmaatregelen bij BUKO Infrasupport: “Wij doen er alles aan om dit -grotendeels binnenstedelijke- project in goede banen te leiden, waarbij we rekening moeten houden met diverse stakeholders. Daarbij is het doel een veilige werkomgeving te creëren en uiteindelijk een positieve(re) hinderbeleving. Dat begint met een gedegen plan en daarna natuurlijk een zorgvuldige uitvoering.”

Onderscheiden door opvallen

Zoals in veel gevallen waar tijdelijke verkeersmaatregelen nodig zijn, werkt BUKO Infrasupport ook op dit project met fysieke maatregelen, zoals bebording. “Vanwege de grote hoeveelheid omleidingsborden in de stad, doordat er meer projecten in uitvoering zijn, hebben we roze borden ingezet waarop de (voetgangers)routes naar de winkelstraten aangegeven staan. Lekker opvallend en het zorgt dat klanten blijven komen.”

Realtime informeren

Naast fysieke maatregelen zijn er ook volop digitale maatregelen toegepast. Martin van Beurden, manager van BUKO Bereikbaar, een nieuwe afdeling binnen BUKO Infrasupport: “We zorgen dat men vóóraf goed geïnformeerd is, bijvoorbeeld via social media, zodat ze beter voorbereid op pad gaan en weten welke keuzes ze kunnen maken tijdens de uitvoering. Ook hebben we meerdere socialmediacampagnes gedraaid in het belang van de winkeliers en is het bebordingsplan volledig gedigitaliseerd. Dankzij een geofence en Digitaal Informatiebaken ontvangen bestuurders op de locatie waar de omleiding start een gesproken bericht over de werkzaamheden en de omleiding. Ook hebben wij alle verkeersmaatregelen gedigitaliseerd waardoor afsluitingen, omgedraaide rijrichtingen en overige wijzigingen in de navigatiesystemen verwerkt zijn. Daarbij maken wij onderscheid tussen mensen met een eindbestemming in het gebied en het doorgaande verkeer. Voor de start hebben we samen met gedragswetenschappers onderzoek gedaan naar het verlagen van weerstand rondom de werkzaamheden. Op basis hiervan hebben we de juiste interventies gekozen en onze communicatie daarop afgestemd. En precies dáár zit onze toegevoegde waarde.” Van Beurden legt uit dat alles volledig data gestuurd is en de online rapportages realtime beschikbaar zijn. “Zo weten we exact hoeveel mensen er bereikt zijn en kunnen we waar nodig bijsturen.”

Samen onderweg naar veiligheid

De kracht zit vooral in de juiste combinatie van fysieke en digitale maatregelen, zodat iedereen die woont, werkt en reist in het betreffende gebied goed op de hoogte is. BUKO biedt een totaalpakket, verzorgd door diverse gespecialiseerde afdelingen binnen BUKO Infrasupport. Van der Velden: “De materieeldienst levert wat er nodig is aan fysieke bebording, de marketingafdeling denkt mee op het gebied van campagnes en BUKO Bereikbaar maakt het onderscheid op digitaal gebied. Je moet het tenslotte met z’n allen doen. Niet voor niets is onze slogan ‘Samen onderweg naar veiligheid’.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.