Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
How It’s Made: Grondanker met dubbele corrosiebescherming
Er zijn maar een aantal partijen die zogenaamde DCP-ankers met een dubbele corrosiebescherming kunnen produceren.

How It’s Made: Grondanker met dubbele corrosiebescherming

Van een grondanker zie je in de praktijk vaak alleen de ankerkop op de damwand nog terug. Er gaat echter een heel traject aan vooraf. Voor onze rubriek ‘how it’s made’ bezoeken we dit keer de productielocatie van DYWIDAG in Zaltbommel waar we getuige zijn van de productie van extreem grote grondankers voorzien van een dubbele corrosiebescherming.

Grondankers zijn vaak enorm groot en zwaar. “Bij een gemiddeld anker praat je over staven van 13 tot 14 meter lengte in diameters van 50 tot 63 millimeter”, vertelt Robert Jansen van DYWIDAG. “Afhankelijk van het project worden ze gekoppeld om tot langere lengtes te komen.” Voor een special project net buiten onze landsgrenzen wijkt DYWIDAG af van de gangbare formaten en produceert ankers in een diameter van 75 millimeter met een totale lengte van maar liefst 36 meter. En alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, worden de staven ingepakt met een dubbele corrosiebescherming. 

De eerste DCP-ankers uit de serie zijn inmiddels al geleverd aan een tevreden klant.

PE-buis

Er zijn maar een aantal partijen die zogenaamde DCP-ankers met een dubbele corrosiebescherming kunnen produceren. DYWIDAG is zelfs het enige bedrijf die ze in Nederland produceert. Robert gunt ons een kijkje in de keuken op de productielocatie in Zaltbommel. “De DCP-ankers die we nu aan het produceren zijn bestaan uit twee gekoppelde staven van elk 18 meter in een diameter van 75 millimeter. De gecombineerde staaf wordt vervolgens ingeschoven in een geribbelde PE-buis. De loze ruimte wordt gevuld met een speciale injectiemortel. Over die geribbelde buis wordt tot slot een gladde PE-buis geschoven. Die combinatie zorgt voor een dubbele corrosiebescherming.”

Vakmanschap

Een gekoppelde staaf inschuiven in een PE-buis valt al niet mee, laat staan dat je dat ‘kunstje’ nog een keer moet herhalen én ook nog moet injecteren, zegt Robert. “Het vraagt het nodige vakmanschap. En die techniek beheersen we als geen ander, zoals je kunt zien.” In totaal produceert DYWIDAG voor dit project 125 gekoppelde DCP-ankers. “Een flinke klus, maar daar zij we op uitgelegd. Neemt niet weg dat we met dit soort formaten wel de grenzen opzoeken van onze productiecapaciteit.” De eerste DCP-ankers uit de serie zijn inmiddels al geleverd aan een tevreden klant.

DCP-ankers worden veelal gebruikt voor het verankeren van damwandconstructies of betonvloeren. “Zie het als een trekverankering die je inbouwt om een constructie op zijn plek te houden”, legt Robert uit. “Op de bouwplaats wordt het anker ingeboord en verdwijnt vervolgens vrijwel volledig uit het zicht. Alleen het topje blijft zichtbaar, de ankerkop.” Nu weten we dus ook wat daarachter schuilgaat en hoe het anker wordt gemaakt en geconserveerd.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?