Platform over civiele techniek & infrastructuur
Sectornieuws

Holland-Rijnland beter bereikbaar

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en de A4 bij Leiden (via de A44).

Fotograaf-Tim-Verhoog-KW-10

Tekst | Haitsma Beton B.V. Beeld | Tim Verhoog

19 oktober 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en de A4 bij Leiden (via de A44).

De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland-Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. Haitsma Beton is betrokken bij maar liefst zes kunstwerken van het eerste projectdeel van de RijnlandRoute.

Het eerste projectdeel van de RijnlandRoute bestaat niet alleen uit een nieuwe verbinding tussen de A44 en A4, ten zuidwesten van Leiden. Het betreft onder meer ook de verbreding van de A44 tussen Leiden-West en het nieuwe knooppunt Ommedijk, waar de nieuwe N434 op de A44 aansluit. Ook de A4 wordt verbreed en er komt een knooppunt dat de verbinding maakt met de N434. Het omvangrijke projectdeel wordt uitgevoerd door de internationale aannemerscombinatie COMOL5 (TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI Construction Grands Projets en DEME Infra Marine Contractors). 

Kunstwerken

Door de grootschalige aanpassing van de infrastructuur en de aanwezigheid van veel waterwegen en kruisende wegen, zijn circa 20 nieuwe kunstwerken nodig. Haitsma Beton is betrokken bij vier kunstwerken die deel uitmaken van de verbreding van de A44 tussen Leiden-West en knooppunt Ommedijk. Ook zijn prefab liggers geleverd voor twee kunstwerken naast de A4. 

Een bijzonder kunstwerk (KW10) is de verbreding van de Brug Oude Rijn bij de A44. Zowel richting Den Haag als richting Amsterdam wordt de A44 verbreed van 2×2 naar 2×4 rijstroken. Als gevolg van de verbreding van de A44 komt er aan de westzijde van de bestaande brug over de Oude Rijn een nieuwe brug. De bestaande en nieuwe brug worden vaste bruggen. Haitsma Beton monteerde 153 prefab railliggers en 34 prefab kokerliggers voor de brug. 

Eind april/begin mei van dit jaar werden 32 kokerliggers voor de westzijde van kunstwerk 9 gemonteerd. KW 9 is een nieuw viaduct bij de aansluiting Leiden-West (Plesmanlaan N206/A44). De prefab liggers variëren in lengte van 27 tot 34 meter en wegen tussen 60.000 en 75.000 kilo per stuk. 

Inmiddels zijn alle liggers voor de westzijdes van de kunstwerken 7, 9 en 11 gemonteerd. De montage voor de oostzijde staat gepland voor de eerste helft van 2021.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%