Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Hoe je een (bouw)proces efficiënter, slimmer en groener kan maken
Woltman 90Dre: de eerste emissieloze boorinstallatie in zijn klasse. Deze 613 kW boorinstallatie heeft een accupakket van maar liefst 1.200 kWh en de gehele besturing is in samenwerking met VSE ontwikkeld. (Beeld: Dieseko-Woltman)

Hoe je een (bouw)proces efficiënter, slimmer en groener kan maken

Wat hebben infrastructuur, bouw en industrie gemeen? Het antwoord op die vraag is helder volgens Radboud van Dusseldorp en Stefan Lekkerkerker van VSE Industrial Automation uit Schoonhoven: de technologie erachter. Overal is elektrische besturing nodig, en op basis van nagenoeg dezelfde technologie is VSE in staat om opdrachtgevers uit diverse sectoren te helpen met de uitdagingen op het gebied van de energietransitie. Dit laten ze graag zien op de Vakbeurs Energie, die van 10 tot 12 oktober plaatsvindt in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. In dit artikel blikken we vast vooruit.

Vijftig jaar ervaring

VSE is voor veel organisaties in de infrastructuur, bouw en industrie dé technische, gecertificeerde partner in verduurzaming en energie-efficiëntie. Het bedrijf bestaat volgend jaar maar liefst vijftig jaar en heeft in de afgelopen decennia al voor tal van bruggen, sluizen en keringen energiezuinige besturingen ontworpen en geïmplementeerd. “Ook hebben we een bewezen trackrecord in de automatisering en elektrificatie van grondverzetmachines, aggregaten en ander bouwmaterieel”, zegt Radboud van Dusseldorp, Commercial Technical Manager bij VSE. “En we helpen industriële bedrijven energie te besparen en hun aansluitvermogen te beperken. Als expert in Automatisering & Motion Control weten wij als geen ander waar de knelpunten zitten, maar ook waar nog ongebruikte kansen liggen. Vanaf de start tot en met de oplevering zijn we betrokken en denken we proactief mee, waardoor we de meest complete en projectspecifieke oplossing bieden.”

VSE Industrial Automation werkte samen met HOB aan het 600 kVA hybride aggregaat: met John Deere Stage V-dieselgenerator, 300 kW Siemens omvormer en 400 kWh Cellpower energieopslagsysteem. (Beeld: Siemens)

Steeds meer high-tech

“Net als de industrie worden ook de infrastructuur- en bouwsector steeds meer hightech”, aldus Stefan Lekkerkerker, Technical Specialist bij VSE. Dit leidt tot mooie duurzaamheids- en circulariteitsprojecten voor VSE. “Bij elk project kijken we vanuit de besturing, ongeacht of het een brug, hijsinstallatie of funderingsmachine betreft, omdat de technologie achter deze ogenschijnlijk verschillende objecten grotendeels hetzelfde is.”

Vakbeurs Energie

Op de Vakbeurs Energie, het grootste zakelijke netwerkevenement in het kader van de energietransitie in Nederland, zal VSE sterk vertegenwoordigd zijn. Stefan zal verschillende seminars verzorgen waarin hij een toelichting geeft op elektrificatieprojecten en slimme oplossingen demonstreert voor het kortstondig opslaan en weer vrijgeven van energie. Bezoekers kunnen ook diverse demo-opstellingen zien, waaronder een zuinige synchrone reluctantiemotor die hoge efficiëntie combineert met dynamiek en duurzaamheid, en een schaalmodel van een brug om duurzame aansturing te laten zien. “Allemaal slimme technologieën waardoor onze klanten zo min mogelijk energie verliezen, energie kunnen hergebruiken en minder afhankelijk zijn van de capaciteit en stabiliteit van het elektriciteitsnet”, zegt Stefan.

3B-Bruggen-bouwblok

Op het gebied van 3B-besturingssystemen heeft VSE veel ervaring opgedaan. Radboud: “Tien jaar geleden hebben we de Ramspolbrug volledig energieneutraal gemaakt en waren we de eerste die besturingen en aandrijvingen combineerden met het universele bouwblok 3B-Bruggen van Siemens.” Dit bouwblok beheert alle dynamische functies in een brug, zorgt voor voorspelbaar onderhoud, grotere betrouwbaarheid, minder storingen en biedt flexibele inzetbaarheid van operators. Op de Wantijbrug is dit uitvoerig getest in theorie en praktijk. Stefan benadrukt dat de besturing zoveel mogelijk gesimuleerd wordt, waarna er door de opdrachtgever een IFAT gehouden wordt waarin de daadwerkelijke componenten getest worden. “Wij hebben veel ervaring op het gebied van simulaties: alles wat we niet kunnen testen in opstellingen, proberen we in een simulatieomgeving af te vangen. Pas daarna gaan wij on-site bij de brug ons werk doen.” 

Van diesel naar accu

In de grond-, weg- en waterbouw neemt elektrificatie van zeer zware bouwmachines een steeds belangrijkere rol in bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. VSE biedt oplossingen om klanten te helpen voldoen aan strengere milieuregels of projecten in zero emissie zones uit te voeren én zo een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het klimaatverdrag van Parijs.

Energieklasse IE4 of hoger

Steeds meer bedrijven willen zélf energiezuiniger zijn en een lagere footprint hebben, naast dat ook de wet steeds strengere eisen oplegt. Ook in de industrie, weet Radboud. “Omdat de stijgende vraag naar energie in de industrie gepaard gaat met een stijging van CO2-uitstoot, zoeken overheden over de hele wereld naar manieren om het verbruik en de emissies te verlagen. De EU heeft de International Efficiency norm (IE) opgesteld, met IE4 als vervanging voor IE3 sinds 1 juli 2023 en plannen voor een IE5-rendementsniveau. Een goede zaak, volgens Radboud. “VSE is daarom, samen met partner Siemens, volop bezig innovatieve oplossingen te bieden voor uitdaging als dit.” Zoals de Ultra/SuperCaps, voor lage aansluitwaarden of onstabiele elektrische netwerken. De Nederlandse primeur hiervan was de UltraCaps op de magazijnkranen van Torsit. “Hybride aggregaten en de elektrificatie van een 100-tons zware funderingsmachine zijn andere projecten waarbij VSE veel kennis en ervaring heeft opgedaan om andere klanten te helpen hun bedrijfsvoering te verduurzamen”, zegt Stefan tot slot. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.