Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Hoe duurzaam wil je het eigenlijk hebben?’
SONY DSC

‘Hoe duurzaam wil je het eigenlijk hebben?’

Ahlmann Nederland en G. van der Ven Aannemingsbedrijf introduceren samen de NOX-killer, een extra reductiemodule om in tijden van stikstofproblematiek de NOx-uitstoot te verlagen tot onder de Stage V emissienorm. Arjan van den Oord plaatst daar graag enkele kanttekeningen bij.

Door het toepassen en in het veld verder verfijnen van nieuwe technieken, zoals de NOX-killer, willen beide bedrijven vooruit lopen op de in Europa vastgestelde duurzaamheidsdoelen. Door het verder verminderen van de NOx-uitstoot verwachten ze toestemming te krijgen om met Stage V dieselmotoren te kunnen werken in kwetsbare gebieden als Natura 2000.

Alle waar naar zijn geld en goede raad is duur, leerde mijn vader me. Directeur Arjan van den Oord van Ahlmann Nederland zegt het op zijn manier: “Hoe duurzaam wil je het eigenlijk hebben?” Hij ziet een tendens om verbrandingsmotoren geheel uit te bannen en te vervangen door geheel elektrisch aandrijvingen. “Maar dat is niet per se noodzakelijk, want er zijn eerst nog andere manieren om duurzaam en milieuvriendelijk te werken.”

Hij geeft de Ahlmann AZ 95f als voorbeeld. Deze zwenklader levert een efficiëntere, dus duurzamere werkprestatie, omdat hij op veel meer plekken kan lossen en laden dan een starre- of kniklader. Zijn Stage V dieselmotor zorgt daarbij voor een forse verlaging van de hoeveelheid uitstoot van fijnstof. Dat is directe winst. Blijft de beruchte NOx over, de veroorzaker van de stikstofproblematiek. 

Van den Oord vindt het niet nodig dieselmotoren geheel terzijde te schuiven: “Er zijn nog andere manieren om duurzaam en milieuvriendelijk te werken.”

EERST ADBLUE EN HVO

Roetdeeltjes zijn schadelijk voor mens en natuur. Met behulp van AdBlue, een mengsel van gedemineraliseerd water en zuiver ureum, is de schadelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in een katalysator om te zetten in ongevaarlijke gassen, een proces dat wordt aangeduid met de letters SCR (Selective Catalytic Reduction). “Op zich een prima oplossing, maar wel één met een valkuil”, aldus Arjan, “Die AdBlue-toevoeging vergt immers een forse ingreep onder de motorkap, waardoor machines groot en lomp worden en het uitzicht vanuit de cabine minder.”

Interessant is aansluitend het gebruik van HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil). Deze duurzame dieselbrandstof geeft een zeer hoge CO2-reductie plus een veel lagere uitstoot van fijnstof, NOx, roet en zwavel. Vaak wordt bijvoorbeeld 20 procent HVO toegevoegd aan de reguliere diesel. Arjan heeft wat dat betreft goed nieuws: “Bij onze Ahlmann zwenklader AZ 95f is 100 procent HVO-diesel toegestaan.”

Pas als dat allemaal niet genoeg is, wordt het wellicht tijd om over te stappen op een elektrische aandrijving, maar alleen “als er groene stroom getankt kan worden, want met grijze stroom schieten we ons doel voorbij”, zo besluit Arjan zijn betoog.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.