Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Het vertrouwde merk Doosan heet nu voortaan Develon

Het vertrouwde merk Doosan heet nu voortaan Develon

Staad Groep op TKD met emissievrij machinepark

Hoewel de ondernemersgeschiedenis van de familie Staadegaard terugvoert tot 1913, viert de Staad Groep op de TKD zijn 10-jarig jubileum. De importeur voor Develon (tot voor kort Doosan) voor zuid- en midden-Nederland pakt flink uit op de grootste openluchtbeurs voor grondverzet- en bouwmaterieel. Naast een Develon-stand met alle Nederlandse dealers met maar liefst acht draaiende machines, is het bedrijf uit Veghel ook aanwezig met een eigen Staad-ECE (Electric Construction Equipment) stand. Daar is alles voor een emissieloze bouwplaats te zien.

Sinds januari dit jaar heeft het vertrouwde Doosan een nieuwe naam: Develon. Dat is een combinatie van de woorden ‘Develop’ (ontwikkelen) en ‘Onwards’ (verder). De nieuwe merknaam draagt de richting van moederbedrijf Hyundai Doosan Infracore (HDI) uit om verder de toekomst tegemoet te treden door middel van vernieuwing en de intentie om de wereld volledig te veranderen met innovatieve producten en oplossingen. Alle Nederlandse dealers, waaronder de Staad Groep, staan op de TKD dus samen in een forse stand met spiksplinternieuwe Develon machines. 

Onder andere de DX225LC-7X zal er aan een groot publiek worden getoond. Die nieuwe generatie rupsgravers met een volledig elektro-hydraulisch besturingssysteem maakt geavanceerde machinegeleiding en machinebesturing mogelijk. Dit omvat een 2D- en een uitbreidbaar 3D beoordelingssysteem. De DX225LC-7X heeft hogere graafkrachten en hefvermogens en toch een lager brandstofverbruik. De grotere modellen worden geleverd met D-ECOPower om brandstof te besparen. 

Elektronische joystick

De technologie op de machine omvat programmeerbare joystickschakelaars voor bedieningsgemak, een volledig elektronische joystick, een rotatiesensor en uitrustingssensoren op de giek, stick, bak en bovenwagen van de DX225LC-7X, inclusief een laservanger. Met dit systeem kan de graafmachine aanvullende ondersteuning bieden bij precisiefuncties en -taken, wat resulteert in meer productiviteit en efficiëntie.

De sensoren herkennen in real-time de positie van elk werktuig en besturen de graafarm tot op de centimeter nauwkeurig conform de planning. De bak en giek volgen automatisch de referentielijn, terwijl de operator de arm bedient. Voor de machinist zijn de joystick en pedalen volledig elektrisch, maar geven de machinist hetzelfde gevoel als de reguliere hydraulische joysticks. 

Snellaadsysteem

Maar ook de eerste in serie geproduceerde elektrisch aangedreven graafmachine is er te zien. De DX20ZE-7 is volledig elektrisch (nul emissie) en kent een laag geluidsniveau. De DX20ZE-7 heeft een elektromotor en levert een nominaal vermogen van 13,7 kW (18,4 pk). De minigraver wordt aangedreven door een in eigen Develon-huis ontwikkeld lithium-ion batterijpakket van 20,4 kWh, waarbij alle elektrische systemen en componenten van de machine geoptimaliseerd zijn voor werk in zware omstandigheden.

Een snellaadsysteem herstelt 80 procent van het accuvermogen na slechts één uur opladen, terwijl de ingebouwde lader de maximale lading na zes uur opladen weer bereikt. Met zijn compacte afmetingen is de DX20ZE-7 een uitstekende oplossing voor bouw- en verhuurbedrijven die werken in gevoelige gebieden waar geluidsarm of ’s nachts gewerkt moet worden. Op de Develon-stand staan verder maar liefst acht draaiende machines, waaronder de vierwielaangedreven DX100W-7 en de DX165W-7. 

Electric Construction Equipment

Ongeveer vijf jaar geleden begon de Staad Groep met de eerste ontwikkelideeën voor de ombouw van een dieselgraafmachine naar een elektrisch aangedreven model. Daardoor ontstond de nieuwe tak binnen de Staad-familie: ECE (Electric Construction Equipment). Staad ECE is met een eigen stand op de TKD aanwezig. Daar is alles voor een emissieloze bouwplaats te vinden.

Want in 2020 lanceerde Staad met veel trots de eerste 30-tons elektrische rupsgraafmachine ter wereld. En die DX300LC Electric is in juni in Almere in al zijn glorie te bewonderen. In 2021 rolde de eerste emissievrije mobiele graafmachine uit eigen productie, de DX165W Electric, naar buiten. Ook de bijbehorende batterij, de Powerbox, is Staad in dat jaar zelf gaan produceren. In maart van dit jaar is het zogenoemde detachable energy storage system, oftewel verwisselbare energieopslagsysteem, door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) goedgekeurd. Het toegekende patent sluit naadloos aan bij de batterij, een uniek technisch ontwerp dat het mogelijk maakt om de batterij te gebruiken op de machine, maar dat deze batterij ook uit de machine gehaald kan worden én als ‘standalone’ batterij kan worden ingezet. Dit wil zeggen dat de batterij zonder machine geladen en ontladen kan worden met de standaard CCS2-connector. De batterij kan zowel als master en als slave dienen en dit maakt het mogelijk om de batterij te laden met de inzet van bijvoorbeeld zonnepanelen op een eigen locatie.

In 2022 ontstond er bovendien een samenwerking met Fendt (i.s.m. Agromec), die leidde tot de eerste vier elektrische tractoren. Een daarvan is in Almere te zien. Ook te bewonderen op de TKD is de eerste door Staad omgebouwde elektrische wiellader, de 30-tons DL280.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.