Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
“Het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam raakt de bereikbaarheid en mobiliteit van de stad”
De Michiel de Ruijtertunnel achter het CS is aangepast om de brandwerendheid te vergroten. De tunnel werd onlangs twee maanden eerder dan gepland weer opgeleverd.

“Het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam raakt de bereikbaarheid en mobiliteit van de stad”

Een interview met Ronald Siebrand, programmadirecteur AWA

“Sinds 2012 heb ik echt iets met Amsterdam”, opent Ronald het gesprek. “Mijn Amsterdamse avontuur begon bij de renovatie van de Oostlijnstations. Tevens heb ik de ‘staart’ meegemaakt van de aanleg van de Noord-Zuidlijn.” Ronald werkt in opdracht van de gemeente Amsterdam, met als specialisme het verbeteren van bestaande projecten.

De directie Metro en Tram haalt de expertise voor het AWA-programma van buiten. Ronald was geen onbekende door zijn werk bij de Oostlijn en is nu eindverantwoordelijk voor de uitvoering van het AWA-programmaplan. “Ik word elke keer weer gepakt door de dynamiek van deze stad”, verklaart hij. “Je hebt hier te maken met de Amsterdammers, met de complexiteit van de stad en met een stukje politiek dat bij dit soort projecten komt kijken. Het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam raakt de bereikbaarheid en de mobiliteit van de stad.”

Ronald Siebrand, programmadirecteur AWA.

Doelstellingen van het AWA-programma

Het programmaplan voor AWA werd eind 2018 opgesteld en in 2019 goedgekeurd door het gemeentebestuur. Ronald schetst de doelstellingen: “Ten eerste moet de gemeente Amsterdam haar tunnels veilig laten zijn voor het hedendaagse wegverkeer. Ten tweede is het de bedoeling om een toekomstbestendig tunnelareaal te realiseren, klaar voor de wereld van morgen, veilig te gebruiken, eenvoudig te bedienen en makkelijk te onderhouden. Het feit dat we ook de bewaking en bediening vernieuwen en meerdere tunnels tegelijkertijd aanpakken, zorgt voor een robuuste beschikbaarheid over de gehele linie. Een van de zaken waarmee in de ontwerpen rekening wordt gehouden, is het korter en minder ingrijpend buitendienst stellen van de tunnels bij toekomstige werkzaamheden.”

Het AWA-programma bestaat uit vier projecten. De Piet Heintunnel, die een volledige renovatie ondergaat, de Amsterdam ArenAtunnel, die ook een volledige renovatie ondergaat, de Michiel de Ruijtertunnel, die een upgrade krijgt inzake brandveiligheid en de bouw van een nieuwe verkeerscentrale. “Centraal staat dat na aanpak alle tunnels volledig voldoen aan de tunnelwetgeving”, aldus Ronald.

Uniform bedienconcept

“Omdat we ook de verkeerscentrale doen, kunnen we bij elke tunnel naar de bediening kijken. Nu wordt iedere tunnel vanuit de huidige verkeerscentrale nog op een eigen specifieke manier bediend. Met de nieuwe verkeerscentrale op LCM-terrein aan de Van Marwijk Kooystraat gaan we echter naar een uniform bedieningsconcept. Dat maakt AWA zo interessant, we kunnen daardoor veel meer. De vijf Amsterdamse tunnels worden straks vanaf een uniforme bediendesk bewaakt en bediend, we hebben het dan over de Piet Heintunnel, de ArenAtunnel, de Michiel de Ruijtertunnel, de IJ-tunnel en de Spaarndammertunnel. Dat is de kracht van het programma AWA, alle kennis en kunde wordt over de projecten heen meegenomen naar de andere tunnels. De Piet Heintunnel levert bijvoorbeeld onder meer de blauwdruk van de nieuwe bediening en besturing voor de ArenAtunnel”, weet Ronald.

Huidige Verkeerscentrale Amsterdam gezien vanaf het water. Er wordt een nieuwe Verkeerscentrale gebouwd op het LCM-terrein aan de Van Marwijk Kooystraat.

Geen unicaten meer

Eenvoudige bediening via de nieuwe verkeerscentrale geeft de wegverkeersleiders straks nieuwe tools in handen om hun werk te kunnen doen. “Door de renovaties en upgrades binnen het AWA-programma zijn de gerenoveerde tunnels straks helemaal up to date en veilig. Bovendien worden de tunnels makkelijker te onderhouden, omdat we afscheid nemen van zogenaamde ‘unicaten’. Dat wil zeggen dat je straks geen unieke installaties meer aantreft, die onderhoud bemoeilijken. In de Piet Heintunnel en de ArenAtunnel gaan we uniformeren zoals dat heet, installaties zijn modulair van opbouw en de uitgangspunten voor het ontwerp zijn identiek aan elkaar. Dat spaart bij onderhoud of reparatie tijd en geld. Daarmee wordt het voor onderhoudspartijen makkelijker en sneller werken en zijn werkzaamheden minder belastend voor het wegverkeer.”

De noodzaak van renoveren en upgraden

Alle tunnels in Amsterdam zijn na de oorlog gebouwd en de installaties van een aantal tunnels bereiken gelijktijdig het einde van hun levensduur. Volgens Ronald moest er een inhaalslag gemaakt worden: “Er was vroeger gewoon minder aandacht voor onderhoud en aanpassingen. De daarmee opgelopen achterstand bereikte een hoogtepunt -of moeten we zeggen een dieptepunt. In 2018 is niet alleen gekeken hoe de tunnels weer aan de tunnelwet konden voldoen, maar ook naar de samenhang van de afzonderlijke tunnelprojecten. We wilden door synergie een blijvende meerwaarde creëren. Investeren aan de voorkant betekent de vruchten daarvan plukken aan de achterkant.”

Ronald is van mening dat de keuze om het oude nu aan te pakken en te renoveren een verstandige is geweest. “Persoonlijk kijk ik dan ook naar het bestuur van de gemeente Amsterdam dat het beheer en onderhoud weer op de politieke agenda heeft gezet, door zich in te zetten voor renovatie van het oude. Dat eert de stad en is bovendien ook nog eens duurzaam. Het is mooi om te zien hoe alle partijen binnen het programma trots zijn op hun werk en ook constateer ik trots eigenaarschap van het werk bij de medewerkers. Dat geldt voor mij ook, ik ben het liefst op locatie aanwezig met de laarzen in de modder.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.