Gevlebrug: een uniek element in de Houthavenbuurt. Alle 14 andere nieuwgebouwde bruggen in de Houthaven, zijn allemaal geïnspireerd op de monumentale Gevlebrug. (Beeld: Stadsarchief Amsterdam)

01:30
24-01-2020

Herbouw iconische Gevlebrug Amsterdam vraagt om multidisciplinaire samenwerking

De bijna 100 jaar oude Gevlebrug in Amsterdam, naar ontwerp van de beroemde Amsterdamse Schoolarchitect Piet Kramer, heeft na een grondige renovatie een nieuwe bestemming gekregen.

“Een bijzonder project”, noemt Sjoerd Bakkum het. Namens Gebr. Beentjes is hij verantwoordelijk voor het project. Gebr. Beentjes is al bijna zestig jaar actief in de GWW en werkt veelal aan multidisciplinaire projecten met beton en staal. “Maar de combinatie met natuursteen maakt het voor ons extra speciaal.”

Monumentale materialen

“Het volledige project is helemaal gebouwd rondom het hergebruik van de bestaande monumentale materialen”, vervolgt Bakkum. De oorspronkelijke brug is in 1930 geplaatst maar moest vervangen worden. De gemeente wilde de karakteristieke brug beslist behouden voor de stad, maar de brug heeft bijna twintig jaar op een opslagterrein in de Amsterdamse haven gelegen. “Ongebruikt en niet onderhouden… én al die tijd blootgesteld aan weersinvloeden. Dat heeft natuurlijk een nadelig effect gehad op de materialen.” 

Bakkum vertelt wat hij aantrof: “De houten bovenzijde was behoorlijk verrot en moest vervangen worden, maar het geraamte zag er nog best goed uit. Het staal moest compleet van zijn coating worden ontdaan en waar nodig worden hersteld. Een hele klus.” De restauratie is uitgevoerd door Niron Staal Amsterdam BV en Fa. Evenboer, in opdracht van Gebr. Beentjes.

Het 100 jaar oude natuursteen ligt vakkundig gereinigd, op de werf van Meesters In, voorafgaand aan het herstel. (Beeld: Mattias Boon, Meesters In)

Natuursteen

Het natuursteen van de oorspronkelijke brug, een graniet, bleek veelal in goede staat. “Soms ontbrekend of beschadigd, dus daar was nieuw materiaal voor nodig. Wij hebben een steengroeve gevonden waar het materiaal qua structuur en doorsnede hetzelfde is als het oorspronkelijke graniet van de brug. Nagenoeg niet van het bestaande materiaal te onderscheiden! Aan firma Meesters In de schone taak de blokken van de brug onzichtbaar te restaureren.”

“Iets van 100 jaar oud, dat 20 jaar lang aan alle elementen blootgesteld heeft gelegen, is binnen 6 maanden gerestaureerd naar een staat waarmee het zeker weer 30 jaar mee kan. Daar zijn we met z’n allen trots op.” Sjoerd Bakkum, Gebr. Beentjes

Samenkomen van disciplines

“Bij een project als dit, met een monumentaal karakter, waar verschillende disciplines samen komen, zorgt samenwerken ervoor dat er een fantastisch eindresultaat gehaald kan worden”, zegt Bakkum. “Je moet alles goed op elkaar afstemmen: niet alleen binnen de disciplines, maar vooral ook tussen de verschillende disciplines. Het nieuwe natuursteen moet passen tussen het oude, het nieuwe staal moet passen op het oude en het geheel moet weer passen op het door Gebr. Beentjes gerealiseerde beton.” Hij besluit: “Pas wanneer alle partijen behalve hun eigen scope, ook belang hechten aan het totaalproject, is er een optimaal eindresultaat haalbaar.”   

Tekst | Susan Peek Beeld | Anton Monshouwer, Stadsarchief Amsterdam, Niron Staal Amsterdam en Mattias Boon (Meesters In)

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Amsterdam , Gevlebrug , natuursteen

GROND/WEG/WATERBOUW partners