Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Hans de Koning (Max Bögl) over nieuwe vormen van samenwerking
IJsselbrug door Max Bögl.

Hans de Koning (Max Bögl) over nieuwe vormen van samenwerking

Wie in dit magazine de artikelen over project De Entree in Amsterdam heeft gevolgd, zal ongetwijfeld opgemerkt hebben dat dit project gekenmerkt wordt door nieuwe vormen van samenwerking. De uitdagingen die werken in het hart van de drukste stad van Nederland met zich meebrengt, zouden bij elkaar een cocktail aan problemen hebben opgeleverd, ware het niet dat Max Bögl Nederland samenwerken opnieuw heeft vormgegeven. 

De praktijk leert inmiddels dat deze nieuwe vorm van samenwerken goed werkt, met enerzijds de gemeente als tevreden opdrachtgever, anderzijds tevreden partners en, misschien wel het belangrijkste, de burger die ondanks de intensieve werkzaamheden vrijwel ongehinderd kon bewegen. Is dat magie? Nee. Maar wel: visie en lef hebben en een rotsvast vertrouwen in de zorgvuldig gemaakte plannen. Hans de Koning, managing director van Max Bögl Nederland, gunt ons een kijkje in de wereld van het nieuwe bouwen. 

De weg plaveien voor iedereen

“Max Bögl heeft als bedrijf een behoorlijke staat van dienst als het gaat om het aannemen en uitvoeren van grote projecten. Met de veranderende eisen die opdrachtgevers hebben, met de veranderende maatschappij en de mensen die de maatschappij vormen, zou het raar zijn als we in onze rol als infrapartner niet meebewegen”, opent Hans het gesprek. “Hoe groot een project ook is, welke materialen je ook gebruikt, aan het eind van de dag is en blijft het mensenwerk. Het beïnvloedt ons allemaal. Jou, mij, de mensen in het veld, de mensen op kantoor. We zijn ons bij Max Bögl gaan realiseren dat oude aanbestedingsmodellen die gaan over techniek, prijs en competenties niet meer houdbaar zijn. Waar het recht van de grootste, sterkste, goedkoopste -of vul maar in- geldt, daar komt kwaliteit onder druk te staan. Dan heb ik het niet alleen over de kwaliteit van het geleverde werk, maar ook de kwaliteit van relaties, de kwaliteit van samenwerken. Ja, de prijs moet billijk zijn, de techniek moet in orde zijn en de competenties moeten aanwezig zijn, dat zijn basisvoorwaarden. Maar we kijken nu veel verder. We kijken naar de aanbiedende bedrijven of ze passen bij de andere bedrijven. Past de samenwerking in het geheel? Kunnen we garanderen dat de medewerkers met plezier naar het werk gaan en gerespecteerd hun werk kunnen uitvoeren? Wordt er aan hun veiligheid gedacht? Hoe communiceert een bedrijf, praat je dezelfde heldere taal als wij en als je partners die we geselecteerd hebben? Kunnen we rekenen op volledige betrokkenheid bij het project en bij de partijen die met jouw bedrijf samen moeten werken? Dat zijn veel meer selectiecriteria dan we ooit gehad hebben.”

Ondergrondse fietsenstalling bij De Entree Amsterdam.

Soms betekent dat ‘nee’ verkopen

Bij Max Bögl is het ‘practice what you preach’. “Soms betekent dat ‘nee’ verkopen. We zeggen soms projecten af als die niet bij ons, bij onze filosofie passen. Door dit in alle openheid te delen met de potentiële opdrachtgever voorkomen we dat er van beide kanten met verkeerde verwachtingen gestart wordt. En weet je, een project waarover je bij voorbaat je twijfels hebt… kost achteraf altijd geld. Het levert naast ongenoegen ook schade op en het gaat ten koste van de kwaliteit”, aldus Hans. “Kwaliteit is voor ons dat het werk technisch voldoet aan de vraag, dat de klant tevreden is en dat de meewerkende partners tevreden zijn. Laten we eerlijk zijn, als je een fijne club bij elkaar hebt, dan smaakt dat naar meer. Dat vraagt om veel vooraf te investeren bij aanbestedingen. Maar dat doen we met liefde en plezier. De tijd en moeite die we er aan de voorkant insteken, verdient zich aan de achterkant dubbel en dwars terug.”

Tot besluit zegt Hans: “Slimmer werken is een must. Dat kan alleen als partijen de ruimte krijgen. Laat Max Bögl dan maar de partij zijn die zijn nek uitsteekt en de meewerkende partners die ruimte biedt. Zo blijven we attractief en innovatief voor de markt van morgen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.