Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld
WattHub heeft de ambitie om meerdere snellaadpleinen door het land te realiseren.

Grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld

Duurzaam opgewekt, slim geladen

Op 28 september jongstleden opende niemand minder dan Koning Willem-Alexander het grootste snellaadplein voor zwaar bouwmaterieel en elektrische vrachtauto’s ter wereld. WattHub is een ontwikkeling van bouwcombinatie Mekante Diek in samenwerking met Betuwewind en initieel bedoeld voor de emissievrije opgave voor project Dijkversterking Tiel-Waardenburg. De unieke opzet maakt het snellaadplein ook voor anderen toegankelijk en gezien de dynamische tarieven uitermate interessant.

WattHub is ontstaan vanuit een ambitieuze opdrachtgever Waterschap Rivierenland, begint Gerben van den Berg, directeur van WattHub. “Ze brachten de aanbesteding voor de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg op de markt met de ambitie om deze bijna emissieneutraal uit te voeren. Uiteraard hebben daar allerlei aannemers op ingeschreven, maar Mekante Diek, bestaande uit Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord, had het winnende concept. Toen rees al snel de vraag, hoe gaan we al dat materieel opladen? Want er was niet genoeg vermogen beschikbaar. Op enig moment is de combinatie in gesprek geraakt met Betuwewind en werd simpelweg de vraag gesteld of zij met de drie lokale windmolens in Geldermalsen wellicht kunnen helpen om stroom te leveren. En zo geschiedde.”

WattHub is een ontwikkeling van bouwcombinatie Mekante Diek in samenwerking met Betuwewind.

42 slimme laadpalen

WattHub is in eerste instantie opgericht als een onderneming die invulling geeft aan de vraag van het dijkversterkingsproject, maar al vrij snel kwam de ambitie om het commercieel te gaan exploiteren, weet Gerben. “Sinds juni dit jaar wordt het elektrisch materieel van Mekante Diek elke dag geladen op het laadplein en sinds augustus zijn ook derde partijen welkom. De vermogens die de bouwcombinatie over vier jaar nodig heeft, is ongeveer 7% van de beschikbare capaciteit die de drie windmolens leveren (10 MW). Er is dus genoeg ruimte voor derden.” De eerste partijen hebben zich volgens Gerben al gemeld. “Het laadplein heeft 42 slimme laadpalen, waarvan 36 DC-laders met een laadvermogen tot 400 kW en 6 AC-laadpalen voor bijvoorbeeld batterijcontainers of ouder elektrisch materieel.”

Zonnepark

Momenteel haalt WattHub zijn stroom van de windmolens. “Als het niet waait, is er dus geen stroom”, erkent Gerben. “Gemiddeld genomen is het tussen de zeventien en veertig dagen per jaar in ons land windstil. Dan wordt het natuurlijk even iets spannender. We zijn daarom in voorbereiding om het zonnepark van de buren aan te sluiten, goed voor een capaciteit van 9,5 MW en hebben daarnaast als back-up een netaansluiting van Liander. In de zomer mogen we 24/7 drie MW uit het net halen en in de winterperiode alleen tussen 23:00 en 6:00 uur. Het vermogen dat Betuwewind levert, kunnen we altijd afnemen, zodat het niet het net ingaat en er geen netcongestie plaatsvindt.”

Dynamische tarieven

Omdat WattHub grotendeels afhankelijk is van natuurlijke bronnen, heffen ze dynamische tarieven. Gerben: “Ons credo luidt dan ook ‘duurzaam opgewekt, slim geladen’. We zijn het enige laadplein in Nederland dat werkt met flexibele prijzen en proberen het materieel op die momenten te laden waarop de kosten zo laag mogelijk zijn. Dat belasten we één op één door. Daarnaast betaalt de klant een vergoeding voor het gebruik van het laadplein. We werken dan ook zoveel mogelijk met een reserveringsmodule voor een gegarandeerde plek en capaciteit.” Mocht een derde partij geen laadpas hebben van WattHub, wordt deze toch toegelaten, maar vervalt het slim laden en wordt een vast tarief gerekend.

WattHub heeft de ambitie om meerdere snellaadpleinen door het land te realiseren. “Er is veel vraag naar in de markt. Er komt een nieuwe holdingstructuur, waardoor WattHub op ‘eigen benen staat’ en kan investeren in nieuwe locaties. Dat gebeurt altijd in samenwerking met lokale partijen en bij voorkeur met een lokale windcoöperatie. Wind is een meer constante bron en ook ’s nachts aanwezig.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.