Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Grondverzet als rode draad bij bouw gemaal Monnickendam
Omdat een deel van het gemaal in het water wordt gebouwd, heeft Van Geemen in eerste instantie het terrein grotendeels vanaf het water bouwrijp gemaakt.

Grondverzet als rode draad bij bouw gemaal Monnickendam

De bouw van het nieuwe gemaal bij Monnickendam brengt tal van logistieke uitdagingen met zich mee. Zo wordt het gemaal aangelegd dwars door een dam en ook nog eens onder een drukke provinciale weg door. Een project waarin volgens Willem Slot, directeur van Van Geemen, het grondverzet een rode draad vormt. Vanaf het allereerste begin met het aanbrengen van de voorbelasting en het uitgraven van de bouwput tot de eindafwerking van het terrein met twee uitzichtpunten.

“Ruim drie jaar geleden werden we door een projectleider van Friso Bouwgroep benaderd om mee te denken in de aanpak van het project”, zegt Slot. “Ze zochten een partner in de buurt die bekend is met de lokale grondslag en in staat is om een dergelijk project op een goede manier aan te vliegen. We hebben gezamenlijk met een open vizier aan het plan en de voorinschrijving gewerkt. Ook na gunning aan de combinatie Friso Civiel en Van Hattum en Blankevoort zijn we aan tafel gebleven.”

Van Geemen dient de bouwkuip heel zorgvuldig uit te graven, tussen alle heipalen door, tot uiteindelijk een diepte van zo’n 8 meter onder de weg.

Onderdoorgang

Omdat een deel van het gemaal in het water wordt gebouwd, heeft Van Geemen in eerste instantie het terrein grotendeels vanaf het water bouwrijp gemaakt en zo’n 10.000 m3 zand aangebracht als voorbelasting in een nieuw gevormde damwandkuip. Daarnaast werd een deel van de dam ontgraven, zo’n 8.000 m3 in totaal. “Qua hoeveelheden niet bepaald wereldschokkend”, vindt projectleider Hezron Weijer, “maar wat het project met name bijzonder maakt, is dat het gemaal onder de provinciale weg in een onderdoorgang wordt gebouwd, zodat het verkeer erboven ongestoord doorgang kan vinden.” Slot vult aan: “Die onderdoorgang is in slechts twee weekendafsluitingen gerealiseerd. Absoluut een knap staaltje vakwerk van alle betrokken partijen. Vervolgens zijn we stapsgewijs begonnen met het uitgraven van de bouwkuip tussen alle heipalen door, tot uiteindelijk een diepte van zo’n 8 meter onder de weg.”

Tijdens het ontgraven van de bouwkuip stuitte Van Geemen op restanten van een oude zeesluis van bijna 600 jaar oud. “Historisch gezien een indrukwekkende vondst”, zegt Weijer. “Het maakt dat we nóg secuurder te werk moeten gaan. Alle restanten worden zorgvuldig opgegraven, verwijderd en waar mogelijk geconserveerd. Eenmaal op diepte gaan we de paalkoppen snellen en afvoeren en dragen we het stokje weer over aan de bouwcombinatie die dan feitelijk pas écht kan starten met de bouw van het gemaal.” Volgens Slot komen in dit project vrijwel alle aspecten die Van Geemen beheerst als totaalaannemer voor de grond-, weg- en waterbouw aan bod. “Het is echt ‘ons ding’ waarbij we kracht halen uit de samenwerking met de vele betrokken partijen en vooral ook het dynamische karakter van het project. En dat allemaal in onze achtertuin.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.