Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Groeneveldt, groener kan het niet 
100% emissievrij varen, met Groeneveldt kan dat.

Groeneveldt, groener kan het niet 

Het zijn aanpakkers, daar in Hendrik-Ido Ambacht. Waar er in de waterbouwsector vooral veel gepraat en gefilosofeerd wordt over elektrisch of waterstof aangedreven schepen, daar worden ze gewoon geëngineerd en gebouwd bij Groeneveldt Marine Construction BV. Dat het bedrijf daar succesvol mee is, heeft alles te maken met de ‘hands on’ mentaliteit en de boeren nuchterheid die er heersen. Klaas Groeneveldt, van oorsprong een boerenzoon, begon 14 jaar geleden met het bouwen van schepen. “Ik ben er gewoon ingerold. We begonnen met het hermotoriseren van schepen, dat is uitgegroeid tot het bouwen van complete schepen voor de weg- en waterbouwers.”

Prachtige doelgroep voor elektrificatie en waterstof

Met de verduurzaming zijn ook de eisen omhooggegaan, meent Klaas. “Wij groeiden gewoon mee met de vraag uit de markt. De wens om schonere motoren te hebben als gevolg van de strengere eisen hebben we echter verder vertaald. We geven onze klanten nu de optie om een elektrisch aangedreven schip met accutechnologie te bestellen, of een schip dat elektrisch wordt aangedreven met behulp van een brandstofcel op waterstof. De weg- en waterbouwers zijn daar de ideale doelgroep voor. Dat komt doordat zij altijd lokaal werken en dus genoeg acculading hebben. Ook het bunkeren van waterstof is daardoor makkelijker. Voor schepen die lange afstanden moeten overbruggen en die erg zwaar zijn, is elektrificatie of waterstof nog wel even een uitdaging. Voor kleinere schepen die lokaal werken hebben wij echter een perfecte oplossing.”

Bedrijfspand en werf van Groeneveldt Marine Construction BV.

Denken in groene oplossingen

Het is opmerkelijk dat Groeneveldt het voortouw neemt in dit proces. “Dat kunnen we omdat de branche vooroploopt. Toeleveranciers moeten nog volgen en opdrachtgevers nemen nog een afwachtende houding aan. Dat neemt niet weg dat we nu al met passende en vooral volwassen oplossingen komen. We luisteren naar de klant en leveren maatwerk. Een passend product dat precies is afgestemd op de toepassing. En het mooie? Alles is gewoon zonder subsidie betaalbaar, daar zorgen we voor. Alleen zo kunnen we de versnelling erin brengen. Zakelijk gezien volgen we dus de vergroening, die ook de weg- en waterbouw momenteel bezighoudt. Alles is groen te maken, maar hoe hoger het gevraagde vermogen, hoe hoger de investering. Daarom is advies vooraf zo belangrijk en daar zijn we altijd eerlijk in. Elk schip dat we bouwen is in die zin dus uniek en komt voort uit een persoonlijk contact met de klant.”

Toekomstbestendige scheepsbouw

“Wanneer we nu een schip bouwen met een schone dieselmotor, dan wordt deze toekomstbestendig afgeleverd. Wij hebben in de engineering al rekening gehouden met een toekomstige motorwissel, naar elektrische aandrijving. Alles loopt dus op diesel, maar is tegelijkertijd voorbereid op accu”, zegt Klaas tot besluit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.