Alles wat met oppervlaktereiniging te maken heeft, is de specialiteit van Wolfswinkel Reiniging uit Maarsbergen. Directeur Wim van Wolfswinkel vertelt dat zijn bedrijf al in een vroeg stadium betrokken is bij de A9 Badhoevedorp-Holendrecht, een project van Rijkswaterstaat dat wordt uitgevoerd door bouwconsortium VeenIX.
Van Wolfswinkel: “Wij bieden een breed assortiment aan veegmachines en wegdekreinigers. De kleinste zijn slechts 2 meter hoog en kunnen in fietstunnels worden ingezet. De grootste heeft een werkbreedte van 3,80 meter. Daardoor zijn we inzetbaar bij alle soorten veeg- en reinigingswerkzaamheden in de wegenbouw. VeenIX zocht een partij voor het schoonhouden van bouwplaatsen en wegen en kwam zo bij ons uit.”
Bij Wolfswinkel Reiniging draait alles om het schoonhouden van oppervlaktes, “van parkeergarages tot luchthavens”, legt Van Wolfswinkel uit. “Onze hoofdzaak is het hoofd- en onderliggend wegennet. Zo zijn er dit jaar twee weekenden waarop met betrekking tot de A9 tijdelijke omzettingen worden gerealiseerd. Daar zijn wij volop bij betrokken. Verder vegen we wekelijks de bouwterreinen en worden we afhankelijk van de werkzaamheden ter plaatse op aanvraag ingezet. In zo’n geval komen meer veegvoertuigen uit onze vloot in actie.”
Begin 2021 werd het eerste contract met VeenIX getekend. Van Wolfswinkel verwacht dat het belangrijkste deel van het werk voor zijn bedrijf nog moet komen. “Nu wordt er nog veel grondwerk uitgevoerd, maar zodra de nadruk komt te liggen op de aanleg van asfalt, dan wordt onze taak groter.”
De historie van Wolfswinkel Reiniging gaat ver terug. “Mijn ouders begonnen met loonwerk in de landbouw. Dat verschoof naar het ophalen van huisvuil begin jaren zestig. Daar kwam eind jaren zeventig een veegwagen voor in de wegenbouw bij. Ons bedrijf is meegegroeid met de opkomst van het koud frezen. Door in de pas te lopen met gespecialiseerde aannemers in de jaren tachtig en negentig raak je in de branche bekend en groeien we meestal van het ene in het andere project.”
“Via de BAM zijn we betrokken geweest bij de verbreding van de A12. Tegenwoordig werken we veel via Heijmans die ons introduceerde bij VeenIX. Intussen zijn we uitgegroeid tot het grootste specifiek op de wegenbouw gerichte reinigingsbedrijf. Door mee te groeien in dit segment, alsmaar verder te professionaliseren en ook alle benodigde certificaten te halen, hebben we onze unieke positie bereikt en weten we die vast te houden.”
Vooroplopen in duurzaamheid is een vereiste, vindt Van Wolfswinkel. “Onze machines gebruiken veel water. Op onze vestiging wordt regenwater opgevangen dat wordt opgeslagen in een bufferkelder met een inhoud van 1.200 kubieke meter. Dit water wordt gebruikt voor het reinigen, zodat we geen leidingwater hoeven te verspillen. Ons huidige pand dateert uit 2020 en is volledig CO2-neutraal en gasloos. Op dit moment kijken we naar de verduurzaming van ons machinepark. We oriënteren ons op de eerste volledig elektrische machine en alle andere voertuigen hebben de mogelijkheid te rijden op HVO.”