Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Grenzen van compacte kniklader zijn verlegd

Grenzen van compacte kniklader zijn verlegd

Overal ter wereld duiken Avant knikladers op in het straatbeeld. Voor de bouw is de Avant 860i de belangrijkste machine die uit de moderne fabriek in het Finse Ylöjärvi rolt.

De Avant 860i met GT-cabine: even robuust als luxueus.

Volgens Bram van Hoof van Avant Nederland verlegt het Finse knikladermerk met de 860i de grenzen van de compacte kniklader. “De machine heeft een hefvermogen van maar liefst 1.900 kilogram, zowel gestrekt als geknikt, en een hefhoogte tot 3,5 meter. Het is weliswaar een hele compacte machine, maar met een hoog
hydraulisch debiet en een rijsnelheid tot 30 km/u. Met een eigengewicht van 2.540 kg kan hij bovendien makkelijk vervoerd worden op een aanhangwagen.”  

Naast de standaard ROPS/FOPS-cabine is er ook de optionele GT-cabine: een moderne, vibratie- en geluidsgeïsoleerde comfortzone voor de chauffeur, die onder andere voorzien kan worden van airconditioning. De GT-cabine is met rubberen steunen gemonteerd op het chassis, waardoor het trillings- en geluidsniveau zeer laag blijft. Het zicht naar achter is verbeterd dankzij de grotere achterruiten. De cabine is standaard uitgerust met verwarming, geluidsabsorberend interieur, ruitenwisser en -sproeier, luchtfilter en spatborden voor en achter.

De Avant 860i heeft een hoog hydraulisch debiet en en rijsnelheid tot 30 km/u.

BUITENCATEGORIE

Volgens Van Hoof is de Finse Avant een buitencategorie kniklader. “Je kunt er mee heffen, verplaatsen, graven, borstelen of maaien. En er bestaan meer dan tweehonderd uitrustingsstukken. Dankzij het starre knikpunt en de bestuurdersstoel die op het voorste gedeelte van het chassis geplaatst wordt, fungeert het volledige achter-chassis als één groot tegengewicht. Dit resulteert in een ongekend hefvermogen, dat zowel recht als geknikt even groot is.”

Voor op de machine zitten heeft als voordeel dat de machinist goed zicht heeft op de werkzaamheden, iets wat nog wordt versterkt door de excentrische arm, die het zicht van de bestuurder niet belemmert. Avant heeft ondertussen achttien servicecenters en een centraal onderdelenmagazijn in België. Van Hoof: “Snelle service is dus altijd dichtbij en de levering van wisselstukken gebeurt al even snel.” 

Ook op het gebied van duurzaamheid blijven de Finnen niet achter. De Avant e6 is hun volledig elektrische model en daarmee uitermate geschikt voor sloopwerk in kleine en afgesloten ruimtes. In Nederland staat de e6 bovendien op de MIA/Vamil-lijst, waardoor hij fiscaal aantrekkelijk is. Van Hoof: “De Avant e6 draagt bij tot het milieuvriendelijke karakter van een bedrijf en helpt bij de gunning van openbare aanbestedingen. Want dan kan het machinepark in rekening worden gebracht om de ecologische voetafdruk van een project te verkleinen en de uitstoot van CO2 en stikstof te verminderen.”   

Onder de meer dan 200 verschillende uitrustingsstukken treffen we ook een borstel met vernevelaar aan.

SPINHOOGWERKERS

Dezelfde Finse Avant Techno Group produceert ook de Leguan Lift spinhoogwerkers. In Nederland zijn de modellen Leguan 190 en de Leguan 135 NEO leverbaar. Het zijn technologisch geavanceerde zelfrijdende hoogwerkers. Leguan heeft ondertussen een lange traditie op dit gebied; de eerste zelfrijdende hoogwerker met steunpoten werd geïntroduceerd in 1994. Elke spinlift is ontworpen met off-road capaciteiten en een robuuste armstructuur, waardoor Leguans geschikt zijn voor elke doorgang. Leguans zijn gebouwd om alle weersomstandigheden te doorstaan en reiken tot maximaal 19 meter hoogte, terwijl ze 230 kg kunnen dragen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.