Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Gps-gestuurde precisie ontgraving in de natte bouwkuip
“Het is een machtig gezicht, onze grote kranen te zien werken in de natte bouwkuipen.”

Gps-gestuurde precisie ontgraving in de natte bouwkuip

Bouwconsortium De Groene Boog bouwt binnen project A16 Rotterdam de Rottemerentunnel ‘in den natte’. Het ontgravingswerk was om die reden dan ook zeer specialistisch, een klus die op het lijf was geschreven van Aannemingsbedrijf Verboon Maasland BV. Ruud van Wijk, algemeen directeur bij de Verboon Maasland Groep, schetst de situatie.

Grote kranen, natte bouwkuipen 

“Het is een machtig gezicht, onze grote kranen te zien werken in de natte bouwkuipen”, opent hij het gesprek. “We moeten ontgraven tussen de palen met GEWI-ankers door die door de funderingsploegen zijn aangebracht. Het ontgraven geschiedt in twee slagen. De eerste slag werd tot ruim boven de ankers gedaan, de tweede slag gebeurt tussen de ankers, tot ontgravingsdiepte. Dat is precisiewerk en wordt uitgevoerd door onze vakmensen als machinisten, met gps-gestuurde kranen. Daarna wordt het slib weggehaald door middel van een ‘diep onderwaterpomp’, afgekort DOP. De bodem dient namelijk zo goed als slibvrij te zijn. Omdat dat technisch niet 100% slibvrij kan zijn, wordt er op het resterende slib een grindlaag aangebracht, waarop het onderwaterbeton gestort wordt.”

Het precisiewerk wordt uitgevoerd door vakmensen van Verboon Maasland als machinisten, met gps-gestuurde kranen.

Draadkranen met grijpers

Met name het grondwerk tot ontgravingsdiepte is specialistenwerk. “Dat werk wordt gedaan met draadkranen met grijpers en DOP-pompen. De eerste slag is veel gedaan met hydraulische kranen, in samenwerking met Van Oord die onderdeel zijn van bouwconsortium De Groene Boog. Ook het opschonen van de damwandkassen en het aanbrengen van het grind gebeurt met hydraulische en draadkranen”, schetst Van Wijk. Verboon Maasland is anderhalf jaar geleden al begonnen met de voorbereidingen voor dit project. “We hebben de afgelopen jaren al de nodige vergelijkbare opdrachten gedaan, voor onder andere de Rijnlandroute, de Blankenburgverbinding en de parkeergarage aan de Lammermarkt in Leiden. We kunnen dus putten uit de nodige ervaring.” 

Ten tijde van dit schrijven zijn de graafwerkzaamheden voor De Groene Boog aangekomen op de kruising met de Rotte. “De tunnel kruist hier de Rotte, dit deel van de ontgraving wordt in twee fasen uitgevoerd zodat er geen hinder is voor het vaarverkeer”, zegt Van Wijk tot besluit. “Volgend jaar komen we daar graag op terug.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.