01:56
14-05-2016

Goed en veilig functionerende landtunnel

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe landtunnel in de A9 straks zonder problemen functioneert en veilig is en blijft voor het verkeer, heeft Altran al in de tenderfase zijn expertise laten gelden. Inmiddels werkt de firma onder regie van bouwconsortium IXAS en worden ontwerp, de tunneltechnische installaties en de bijbehorende software getoetst aan gefinetuned met de geldende eisen. Met name de middelste tunnelbuis, die als wisselbaan gaat fungeren, is een ‘aandachtspuntje’.

Altran is geen onbekende speler in de wereld van de tunnelbouw. “We zijn nauw betrokken bij de realisatie van Avenue2 en de tunnels in de A73,” zegt Pim Willemsen van Altran. “In de tenderfase van de A9 Gaasperdammerweg hebben we meegeschreven aan belangrijke documenten ten aanzien van de tunneltechnische installaties, het hardware- en softwareplan, en het testprotocol. Nadat bouwconsortium IXAS het werk werd gegund, zijn we onder regie van IXAS nóg dieper in de materie gedoken om passende software te ontwikkelen en aantoonbaar te maken dat het gekozen ontwerp en de bijbehorende installaties uiteindelijk een veilige en goed functionerende landtunnel garanderen. Dat vraagt voortdurend afstemming over en weer.”

Slim netwerk
“De meest veilige tunnel is een dichte tunnel,” zegt Willemsen gekscherend. “We moeten daarom voortdurend een afweging maken tussen veiligheid en beschikbaarheid. Wanneer sluit je de tunnel straks en bij welke ‘fouten’ kan het verkeer veilig doorgang blijven vinden? Aan ons de taak om dat uit te werken. In de tunnel hangen straks 180 videocamera’s die allemaal live data geven. Dat moet wel op een goede en efficiënte manier worden verwerkt en vraagt om een slim netwerk. Als één camera om welke reden dan ook niet meer zou functioneren, is het niet wenselijk dat de hele tunnel afgesloten moet worden. In het ontwerp moet daar dus rekening mee worden gehouden. Sommige apparatuur wordt daarom redundant uitgevoerd. Vooral de wisselbaan vormt een serieus aandachtspunt. Dat vraagt om specifieke oplossingen. We stellen scenario’s op wat er mis kan gaan, wat de consequenties zijn en welke acties de operator straks moet ondernemen.”

1601832-Amsterdam_0000

Tunnelstandaard
De landtunnel in de A9 voldoet aan de Nederlandse tunnelstandaard. Willemsen: “Het beveiligingsniveau, de overdrukinstallaties, het videosysteem, de brandblusinstallaties, het is allemaal redelijk vastgelegd in de tunnelstandaard. Alleen is geen enkele tunnel identiek, dus over elk detail zal je telkens opnieuw moeten nadenken en scenario’s voor moeten schrijven. Bovendien heb je ook telkens te maken met andere stakeholders. Wat dat betreft is de tunnelstandaard meer een leidraad. Bovendien vormt de middelste tunnelbuis ook nog een uitzondering op de standaard.”

Software technisch zijn er vele combinatiemogelijkheden. “Dat moet in de voorbereidende fase allemaal worden getest, nog voordat er ook maar één installatie wordt opgehangen,” zegt Willemsen. “En als er bijvoorbeeld op een bepaald moment toch voor een andere type ventilator wordt gekozen, gaan we weer terug naar het ontwerp en doorlopen we dezelfde scenario’s en toetsmomenten. Alles wordt tot op in detail gedocumenteerd en getest.”

Het project A9 Gaasperdammerweg is een gigantisch project, ook voor Altran. Toch zit de complexiteit volgens Willemsen niet zozeer in de software, maar meer in het aantal stakeholders. “We zijn gewend aan het schrijven van complexere software. Zo hebben we ook de software geschreven en uitvoerig getest voor de volautomatische koppeling van het onbemande bevoorradingsschip aan het spacestation. Hiervoor gelden nóg extremere normen in het aantonen van de veiligheid in de software. Voor bouwconsortium IXAS zorgen we ervoor dat straks de nieuwe landtunnel veilig en betrouwbaar gaat functioneren. Dat is in dit project onze missie.”

Tekst: Roel van Gils Beeld: Rijkswaterstaat en Altran

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: A9 , Altran , Gaasperdammerweg , Projecten

GROND/WEG/WATERBOUW partners

liesbeth schippers