Sinds eind vorig jaar zet GMB een elektrisch aangedreven Hyundai HX260AL graafmachine in, die tot stand is gekomen in nauwe samenwerking tussen klant, importeur Van der Spek en clean-tech ingenieursbureau Urban Mobility Systems (UMS). De elektrificatie past perfect in de duurzaamheidstrategie van GMB op weg naar de emissievrije bouwplaats in 2030.
Familiebedrijf GMB wil op dit vlak voorop lopen en zoekt nadrukkelijk de samenwerking op als het gaat om het stimuleren van emissievrij en circulariteit in aanbestedingen. Eerder nam de onderneming via Van der Spek al een elektrische Hyundai minigraver in ontvangst, maar om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen moest er groter worden gedacht. “Door te pionieren hopen we de ontwikkeling van emissievrije machines te versnellen, zodat ook andere bedrijven in de branche straks kunnen aanhaken en er echt grote stappen gezet worden naar zero emission”, zegt Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer bij GMB.
Het bedrijf zet de Hyundai HX260 Electric direct in op het dijkversterkingsproject langs de Waal tussen Gorinchem en Waardenburg. Dit werk, over een afstand van 23 km, grenst pal aan Natura 2000-gebied en dus geldt de inzet van emissievrij of -arm materieel als nadrukkelijke wens. De 28-tons rupsgraver is door UMS uit Oss voorzien van een elektrische aandrijflijn en een verwisselbaar batterijpakket met drie LFP-accu’s. In totaal is zo 390 kWh aan capaciteit beschikbaar, genoeg om een hele werkdag te kunnen draaien. Op een werf in de buurt wordt ondertussen een extra batterijpakket opgeladen. GMB zet een truck met autolaadkraan in om de accu’s om te wisselen. Dit duurt zo’n vijftien tot twintig minuten.
Inmiddels heeft de machine er de nodige draaiuren opzitten en is men bij GMB zeer te spreken over de eerste ervaringen. “We willen een dag kunnen werken op een volle lading en dat lukte in het begin maar krap aan”, weet Van der Veer. “Door de lage temperaturen leverden we toen natuurlijk de nodige capaciteit in. Bovendien vergt de besturing in het begin nog wat finetuning en wordt hier vanwege de zware klei veel van de kraan gevraagd.” De Hyundai is dan ook uitgerust met een Verachtert kettingbak in combinatie met een Engcon draaikantelstuk en 3D-GPS met automaat van Trimble.
Bij dit inzetprofiel verbruikt de elektrische graafmachine 65 kWh stroom per uur ten opzichte van 20 l/uur bij een dieselmotor. De verbruikskosten liggen dus driekwart lager, maar het is er GMB vooral om te doen dat de machine veel schoner en stiller is. Dat de aanschafprijs bijna drie keer zo hoog ligt, deert de onderneming allerminst. Van der Veer: “Dat is een eenmalige investering. Veel uurkosten blijven gelijk. De machinist is even duur, net als het draaikantelstuk en de GPS. Als je bedenkt dat de materieelcomponent vaak maar 10 tot 15% uitmaakt van de totale projectkosten, dan ligt de prijs om dit project emissievrij uit te voeren 4 tot 6% hoger.” De stijgende brandstof- en grondstofprijzen maken dit verschil alleen maar kleiner.
Aangezien machinist Gerrit-Jan van de Pol erg enthousiast is over de rust in de cabine en het bedieningsgemak van de HX260 Electric, heeft GMB meteen een tweede exemplaar besteld. Importeur Van der Spek merkt ook dat de belangstelling voor elektrische machines toeneemt. “Hyundai Europe heeft dit initiatief volledig ondersteund, bijvoorbeeld door alle CANbus data beschikbaar te stellen”, weet directeur Jan Nolles. “Het idee was eerst om een graafmachine op waterstof te leveren, maar die ontwikkeling gaat te langzaam. Zodoende zijn we bij UMS terechtgekomen en achteraf denk ik dat dit de betere weg is. De eerste HX85 Electric is ook in aantocht en we denken eraan om de HW140A bandenkraan te elektrificeren.”
“Onze missie is geen emissie”, stelt UMS-directeur Lars Kool onomwonden. “Ik wil graag een legacy neerzetten en streef ernaar om als OEM-partner rechtstreeks elektrische aandrijflijnen te leveren aan machinebouwers. Dat is nog toekomstmuziek, maar GMB heeft deze Hyundai wel gekocht met volledige fabrieksgarantie. Alleen door succesvol samen te werken kunnen we de energietransitie versnellen. Dit project is daar een mooi voorbeeld van, omdat het een samenwerking betrof tussen mensen uit de praktijk én de engineers van UMS met kennis van elektrificatie van bouwmachines. De mensen bij GMB en Van der Spek zijn echte doeners. Door die kruisbestuiving krijg je iets dat werkt in de praktijk.”