Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Gigantische zaag- en hijsoperatie cruciaal onderdeel op Oosterweelverbinding
Het afgezaagde schuifblok van 430 ton.

Gigantische zaag- en hijsoperatie cruciaal onderdeel op Oosterweelverbinding

De Oosterweelverbinding is momenteel het grootste en meest ingrijpende infraproject in België. Het project is initieel bedoeld om de Antwerpse Ring langs de noordkant te sluiten, maar creëert tegelijk ook de nodige ademruimte op én naast de weg. Onderdeel van dit omvangrijke project is de bouw van een snelwegtunnel met naastgelegen fietskoker onder de Schelde. De voorbereidende werkzaamheden op beide Scheldeoevers zijn al in volle gang. En in die diepe bouwputten komt de expertise van het Nederlandse sloopbedrijf Van der Jagt Groep goed van pas.

Eén van de gezaagde delen onderweg naar de sloopkraan.

Tijdelijke Maatschap Combinatie

Oosterweeltunnel (TM COTU) neemt de bouw van de Scheldetunnel op zich. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME group en Jan De Nul. Op de Linkeroever krijgt de tunneltoerit al aardig vorm. Eind augustus vorig jaar werd het diepste punt in de bouwkuip bereikt op 25 meter diepte en sindsdien is het consortium bezig met de betonwerkzaamheden. “Op de Rechteroever wordt de bouwkuip gevormd door verankerde diepwanden met daarin stempelframes op drie niveaus. Via zes zwaar gewapende betonbalken van 430 ton per stuk wordt de afdracht van de stempelframes aan weerszijden verdeeld over de diepwanden”, legt Adriaan van der Jagt uit. “De betonbalken zijn net als de stempelframes van tijdelijke aard en worden met de opbouw van de toerit gefaseerd verwijderd. En die complexe opdracht nemen wij voor rekening.”

Een 750-tons hijskraan transporteert de blokken naar de slooplocatie.

Te zwaar en te lang

TM COTU heeft verschillende partijen benaderd voor het gefaseerd verwijderen van de zes zwaargewapende betonbalken. “Wij waren misschien niet de goedkoopste, maar het consortium had in onze methode wel het meeste vertrouwen”, zegt Adriaan. “Dit complexe project verlangt een combinatie van disciplines en technieken, aangezien de betonbalken niet in zijn geheel uitgehesen kunnen worden. Daarvoor zijn ze te zwaar én te lang. Ook traditioneel slopen was geen optie, omdat dan de couplers waarmee de diepwand is verankerd, beschadigd zouden raken. Wij hebben een methode bedacht waarbij we de balk ondersteunen met een vijzelconstructie, vervolgens loszagen van de achterkant van de diepwand en dan via een schuifbaan naar het midden van de bouwkuip verplaatsen. Hier hebben we dan alle ruimte om de balk in stukken te zagen in blokken van 70 tot 120 ton en deze met een 750-tons hijskraan tussen de bovenliggende stempelframes uit te hijsen.” 

Na het zagen worden de laatste restanten van beide balken tegen de wand met hydrodemolition (waterslopen) verwijderd.

Combinatie van technieken 

De voorgestelde methode blijkt uiterst succesvol, want na het storten van de betonvloer in de bouwkuip, heeft Van der Jagt Groep begin april de onderste twee balken verwijderd. De balken zijn mega zwaar gewapend, 18 meter lang, 2,5 meter diep en 3 meter hoog. “We zijn dag en nacht bezig geweest met drie lintzaagcombinaties om ruim 250 m2 te verzagen. Binnen drie weken moesten de betonblokken zijn verwijderd uit de bouwkuip, alle restproducten opgeruimd zijn en de laatste puntjes op de ‘i’ zijn gezet. Een beste prestatie. Na het zagen hebben we de laatste restanten van beide balken tegen de wand met hydrodemolition (waterslopen) verwijderd.” Volgens Adriaan is het absoluut een hele speciale opdracht voor Van der Jagt Groep. “Dit soort projecten is ons op het lijf geschreven. Het is special, groot en het moet snel. Alles komt hier samen. Daar worden wij gelukkig van. We nemen dan ook het complete pakket van A tot Z uit handen van TM COTU.”

De twee betonbalken op het volgende niveau worden volgens planning net voor de zomervakantie verwijderd door Van der Jagt Groep, als het dak van de toerit is gestort. De laatste twee balken zijn in februari 2025 aan de beurt.   

De zagers in actie (bijna 300m²) bij de 1e fase lintzaagwerk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.