Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Gerenommeerde industriebouwer logistiek gewapend voor toekomst
Met scheepswerf de Donge in Vlissingen-Oost breidde aannemer ASK Romein vorig jaar zijn terrein stevig uit. (© Maarten Janse)

Gerenommeerde industriebouwer logistiek gewapend voor toekomst

Met scheepswerf de Donge in Vlissingen-Oost breidde aannemer ASK Romein vorig jaar zijn terrein stevig uit. Een strategische zet waarmee de Zeeuwse staalbouwer Hillebrand, onderdeel van ASK Romein, alle activiteiten centraliseert op één plaats. “Door een verdubbeling in overdekt oppervlak en de ligging aan open water, kunnen we grotere infraprojecten en staalbouwprojecten realiseren”, vertelt Jan Krielaart, Technisch Directeur van Hillebrand.

Door een verdubbeling in overdekt oppervlak en de ligging aan open water, kunnen we grotere infraprojecten en staalbouwprojecten realiseren. (© Lucid)

Een terreinoppervlakte van 31.540 m², een bebouwde vloeroppervlakte van bijna 20.000 m², een hal van 170 m lang, 40 m breed en
40 m hoog: ASK Romein is logistiek gewapend voor de toekomst. Omvangrijke modules kunnen probleemloos worden geassembleerd om ze vervolgens zonder belemmering van sluizen of bruggen over open water te transporteren. Terrein de Donge maakt het ook mogelijk om constructies tot een breedte van 20 m in één keer te conserveren en tot een breedte van 40 m in één keer overdekt te bouwen en af te voeren. Momenteel wordt er nog volop gebouwd op de nieuwe site. “De werken zullen nog wel een jaar duren”, verwacht Jan Krielaart. 

De realisatie van de Roggebotbrug is een mooie illustratie van de kwaliteiten van ASK Romein. (© Lucid)

Markt in beweging

Het is duidelijk dat ASK Romein met de nieuwe vestiging de markt nog beter wil bedienen. Een markt die in transitie is. “De akkoorden rond de energietransitie hebben een kentering ingeluid”, verduidelijkt Jan Krielaart. “Er wordt nu volop ingezet op offshore-windindustrie. Die windmolens vereisen andere ondersteuningsconstructies dan boorplatformen en die kunnen wij nu vanuit Vlissingen moeiteloos leveren, net als hulpconstructies voor het verwijderen in plaats van installeren van boorplatforms. Door de grotere productie- en opslagfaciliteiten van de vernieuwde vestiging en haar ligging aan diep en open water met afvoerroutes zonder restricties en royale laad- en loskades voor zeeschepen met behoorlijke diepgang, kunnen wij nu veel groter bouwen.”

De realisatie van de twee basculebruggen over de Wilhelminasluis in het centrum van Zaandam zorgde voor een belangrijke mijlpaal in de heropwaardering van deze sluis. (© Lucid)

Ook de inframarkt is in beweging, met een ware renovatieslag in Nederland en België. Jan Krielaart: “Er zal de komende periode veel gedaan moeten worden op het gebied van infra. Met onze eigen engineeringsafdelingen en de mogelijkheid om terug te vallen op de grote productiecapaciteit van ASK Romein kunnen we een breed scala aan werkzaamheden bieden en (hoofd)aannemers in de infra ontzorgen bij grootschalige en complexe projecten. Dankzij de combinatie van een modern, volledig uitgerust machinepark en enthousiaste, vakkundige medewerkers garanderen wij de kwaliteit die vereist is bij complexe staalconstructies. Om de doorlooptijd te beperken en de hinder op de bouwplaats te minimaliseren, is het zeer belangrijk om onderdelen zo groot mogelijk op de bouwplaats te krijgen.”

Roggebotbrug

De realisatie van de Roggebotbrug is een mooie illustratie van de kwaliteiten van ASK Romein. In opdracht van de provincies Flevoland en Overijsel werkt de tijdelijke maatschap Roggebot – bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Van den Herik – aan het project N307 Roggebot-Kampen. Onderdeel van dit project is de bouw van een nieuwe, deels beweegbare brug met grotere doorvaarhoogte over het Vossemeer/Drontermeer. ASK Romein is verantwoordelijk voor het gehele traject van ontwerp tot en met conservering.

Jan Krielaart: “Omdat we vanaf het beginstadium werden betrokken, konden we het ontwerp volledig optimaliseren. Gezien de bovencontouren van de brug en het gewicht van het brugdek met het bascule deel (ongeveer 625 ton) zijn grote faciliteiten cruciaal voor productie en transport. En daarvoor is onze site in Vlissingen de perfecte locatie. Ook het ontwerp en de realisatie van de indrukwekkende aandrijving valt onder de opdracht van ASK Romein. Een mooi voorbeeld dus van een totaalproject waarbij we onze klant zoveel mogelijk ontzorgen door kennis, kunde en kwaliteit te bundelen.”

Beatrixbrug

De realisatie van de twee basculebruggen over de Wilhelminasluis in het centrum van Zaandam zorgde voor een belangrijke mijlpaal in de heropwaardering van deze sluis. ASK Romein leverde hiervoor twee identieke stalen bruggen af van 23 m lang, een bewuste keuze want dat vereenvoudigt het onderhoud in de toekomst. Naast de brugdekken was het bedrijf ook verantwoordelijk voor het volledige bewegingswerk met contragewichten en de besturing van de bruggen. Bij projecten van dergelijke grootorde heb je te maken met diverse stakeholders die verschillende belangen behartigen. Het blijft best een uitdaging om alle violen gelijk te stemmen, maar uiteindelijk streven we altijd naar het beste resultaat voor iedereen”, besluit Jan Krielaart. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.