ondergrond E420-snelweg
01:01
20-10-2016

Geotextiel versterkt ondergrond E420-snelweg

Met de afwerking van de fundering komt de autosnelweg tussen Couvin en de Franse grens – een missing link op het Belgische autowegennet – een stap dichterbij. Om de slechte draagkracht van de ondergrond te versterken, waren aangepaste maatregelen nodig.

De uitvoering van de bijna 11 kilometer lange missing link van de E420-autoweg, die Nijvel en Charleroi met de Franse grens verbindt, gaat dwars door een moerassig gebied op Belgisch grondgebied, nabij die Franse grens. De draagkracht van de ondergrond was er uitermate slecht, zodat aangepaste maatregelen nodig waren om de onderbouw van de weg stabiel te maken. Wapeningsgeotextiel bood de oplossing.

Methode Sellmeijer
De benodigde sterkte van het wapeningsgeotextiel is te berekenen volgens de ‘Methode Sellmeijer’, waarbij er twee invalshoeken zijn om het probleem van weinige draagkrachtige ondergrond met geotextiel of geogrid op te lossen. De benadering ‘Membrane Action’ (MemAct) is geschikt voor niet-verharde wegen, waarbij spoorvorming is toegelaten alvorens een evenwicht wordt bereikt tussen de aangrijpende krachten van belasting en de weerstandbiedende krachten van de draagkracht. De tweede benadering is ‘Lateral Restraint’ (LatRes), waarbij de vereiste stijfheid van de wapening bepaald wordt zonder spoorvorming. Het is die laatste techniek die bij de E420 van toepassing is. Ongeveer 50.000 vierkante meter wapeningsgeotextiel, geweven met speciale hoogmoduluspolyestergarens en met een treksterkte van 400 kN/m, wordt hier met succes toegepast.

Te vergelijken met wapeningsstaal
“Aan de zijkanten van de onderbouw van de weg is het geotextiel teruggeplooid, volgens de omslagmethode”, vertelt Frans De Meerleer, zaakvoerder van Texion. “Op die manier voorkom je laterale verplaatsing en verlies van het funderingsmateriaal. Het geotextiel wordt daardoor opgespannen over de gehele breedte van de weg. De geokunststof plaats je dan onderaan, in de zone waar trekspanningen optreden. De functie van de geokunststof is in dit geval enigszins vergelijkbaar met die van wapeningsstaal in een betonnen balk die rust op steunpunten.”

Tekst: Jeroen Schreurs    Beeldmateriaal: Texion 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Metro Antwerpen