Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Gemeente Hardenberg renoveert brug volgens uniek SUREbridge-methode

Gemeente Hardenberg renoveert brug volgens uniek SUREbridge-methode

Pilotproject in gemeente Hardenberg

De gemeente Hardenberg gaat de brug aan de Toeslagweg in Loozen niet vervangen, maar renoveren. Dit gebeurt volgens de unieke SUREbridge-methode waarbij de brug voorzien wordt van een composietlaag. De gemeente Hardenberg maakt daarmee als eerste gemeente in Nederland gebruik van dit innovatieve product. 

De brug over de Radewijkerbeek aan de Toeslagweg is verouderd. En dat betekent dat deze brug in aanmerking komt voor vervanging. De gemeente Hardenberg heeft echter de handen ineengeslagen met Van Heteren, Strukton Civiel Noord & Oost en FiberCore Europe voor de realisatie van het SUREbridge-concept in de gemeente. Het ontwerp en de engineering hiervan is in handen van Nepocon ingenieurs&adviseurs. Dit concept houdt in dat de brug niet vervangen hoeft te worden maar  versterkt wordt met composiet.

Bruggen worden steeds vaker van composiet gemaakt. Het renoveren van bestaande bruggen met composiet is echter nieuw. Verouderde bruggen zijn kostbaar in onderhoud, moeten soms gesloopt en opnieuw gebouwd worden en dit is niet duurzaam en levert een hoop overlast op voor de omgeving. Met SUREbrigde wordt de bestaande constructie behouden en versterkt en de levensduur verlengd. Omdat de uiteindelijke bouwtijd kort is geldt: minimale overlast, maximaal resultaat.

Composiet

Het woord composiet klinkt wellicht niet direct bekend. Toch wordt het al veelvuldig en decennialang gebruikt; in vliegtuigen, wieken van windmolens en in Formule 1-auto’s. In de bruggenbouw is het materiaal relatief nieuw; composiet ofwel vezelversterkt kunststof, bestaat uit glas- en/of koolstofvezels gecombineerd met een hars.

Duurzaam

Bruggen waarbij gebruik gemaakt wordt van composiet staan in de belangstelling. Ze zijn snel te bevestigen, hebben een lange levensduur en zijn opnieuw te gebruiken op andere locaties. Daarnaast is de milieubelasting van een composietbrug laag. Dit maakt het een duurzaam product.

Wethouder Jan ten Kate: “Ik ben erg blij dat wij als eerste gemeente in Nederland deelnemen aan dit pilotproject. We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel en vinden het belangrijk om te kijken naar oplossingen waarbij de overlast voor de omgeving beperkt blijft, maar wij wel het maximale resultaat behalen. Het is een innovatieve oplossing en daar doen wij graag aan mee. Ik kijk uit naar de renovatie van de brug.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.