Dagelijks passeren tientallen schepen de sluis bij Den Oever. De kans dat een schip uit koers raakt en de sluis raakt, is dus aanwezig. De 30 meter lange geleidewerken van ieder 45 ton gewicht moeten dit voorkomen. Gezien haar lange staat van dienst, heeft Hakkers BV uit Werkendam deze geleidewerken ontworpen, geprefabriceerd én geplaatst.
Hakkers is niet onbekend op het ‘terrein’ van de Afsluitdijk. Eerder was het familiebedrijf uit Werkendam al verantwoordelijk voor de vervanging van de bijna 800 strekkende meter aan steigers en remming- en geleidewerken aan de sluizen in de Afsluitdijk. Ook werkte ze mee aan de dijkversterking van de 900 meter lange Havendijk in Den Oever. Hiervoor ontwierp en plaatste Hakkers alle damwandwanden, verankeringen en realiseerde ze een volledig nieuwe coupure. “Op de grens van land en water voelen wij ons het beste thuis. Wij zijn dan ook gespecialiseerd in constructieve waterbouw”, legt Hein van Laar, commercieel directeur uit. “Denk aan de zeekades, binnenvaartsteigers, afmeerplaatsen voor schepen en kadewerken. We ontwerpen, verzorgen de prefabricage en uitvoering op locatie.”
Voor de nieuwe keersluis bij Den Oever heeft Hakkers in opdracht van bouwconsortium Levvel een fuikconstructie aangebracht in de vorm van een drijvende geleidewerk, bedoeld om het scheepvaartverkeer te begeleiden. De grote uitdaging bij het ontwerp van het geleidewerk was de onderhoudsperiode van 25 jaar. Tim van der Aart, projectcoördinator bij Hakkers: “In het ontwerp hebben wij al nagedacht over het onderhoud voor de komende 25 jaar. Dat heeft geleid tot specifieke keuzes. Zo hebben we een conservering toegepast die 25 jaar meegaat, beschermingsstrippen bij trappen aangebracht en slijtvastere kunststof roosters toegepast in plaats van stalen roosters. Daarnaast hebben we schorten aangebracht met slijtschenen die ook in hun geheel weer verwijderd kunnen worden bij vervanging of onderhoud.”
De geleidewerken zijn geprefabriceerd in Werkendam en vervolgens over het water vervoerd naar Den Oever. Daar ter plekke moesten ze in een tijdsbestek van slechts enkele dagen geplaatst worden. “De plaatsing van de drijvende delen is heel secuur werk. Er is nauwelijks tolerantie omdat de geleidewerken anders niet aansluiten op de sluis. Bovendien mag de sluis niet beschadigen tijdens de plaatsing.” Om de veiligheid van de reguliere scheepvaart, dat vaak gewoon doorgang moest vinden, te borgen, is er bijvoorbeeld in Kornwerderzand een tijdelijk constructie gemaakt van hulpremmingswerken. Dit was tevens voor de veiligheid van de mensen die er aan het werk waren. Van der Aart: “Hierbij kwam de ervaring opgedaan tijdens eerdere projecten goed van pas. De Afsluitdijk is een iconisch project van Rijkswaterstaat. Wij zijn trots dat we ook hiervoor onze expertise maximaal hebben mogen inzetten.”