Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Funderingspalen Achterwegviaduct vakkundig ‘ingekort’
Met de verschillende entiteiten is Van der Jagt Groep betrokken bij de meest uiteenlopende infrastructurele projecten.

Funderingspalen Achterwegviaduct vakkundig ‘ingekort’

Om ruimte te maken voor de verbreding van de N206 ir. G. Tjalmaweg is het bestaande Achterwegviaduct gesloopt. Van der Jagt Groep werd ingeschakeld om de overlengte van de vrij forse betonnen funderingspalen van de voormalige fiets- en voetgangersbrug vakkundig in te korten. Aan creativiteit geen gebrek bij het gespecialiseerde boor-, zaag- en sloopbedrijf, dat voor deze klus gebruik heeft gemaakt van een wandzaagmachine op rails voor een perfect eindresultaat.

Van der Jagt Groep beschikt over een enorm ‘machinepark’.

Boskalis is voor ons een vaste en gerenommeerde opdrachtgever, begint André Rikkers, bedrijfsleider bij Van der Jagt Groep. “We worden geregeld ingezet voor allerlei boor-, zaag- en sloopwerkzaamheden. In die hoedanigheid zijn we ook voor het project N206 ir. G. Tjalmaweg benaderd om een offerte te maken voor het inkorten van de funderingspalen van het gesloopte viaduct. Slopen van de palen was in dit geval geen optie, omdat door beweging de aangebrachte waterkerende laag zou kunnen breken. Daarom is gekozen voor het afzagen van de soms vrij forse overlengte tot 2,70 meter.”

Creatieve oplossingen

Van der Jagt Groep beschikt over een enorm ‘machinepark’. “Voor elke uitdaging bedenk-en we een creatieve oplossing”, benadrukt Rikkers. “De palen van vierkant 38 centimeter waren te groot om met de hand door te zagen. Ook een handzaagmachine bleek niet geschikt voor deze klus. Bovendien kon je ook niet uit de voeten met rijdend materieel in de put. Er was dus meer industrieel equipement benodigd. Gezien de forse overlengte van de betonnen palen hebben we op de Tjalmaweg wel een kraan ingezet. Twee andere collega’s zijn vervolgens in de kuip in de weer geweest met het statief, de rails en de wandzaagmachine. Op die manier hebben we de 52 palen allemaal achter elkaar keurig op hoogte afgezaagd in een tijdsbestek van vier dagen. Wat overbleef, waren slechts de kopjes die nog net uit de bodem staken. Die kopjes zijn vervolgens bedekt met een laag zand, waarna Boskalis verder kon met het bouwen van de verdiepte ligging van de nieuwe N206.” 

“Met onze verschillende entiteiten zijn we betrokken bij de meest uiteenlopende infrastructurele projecten”, zegt Rikkers. “We profileren ons dan ook graag als een betrouwbare en meedenkend specialist met veel kennis in huis die we gedurende 65 jaar hebben opgebouwd. We draaien al erg lang mee en zijn een gerenommeerde naam in de civiele sector. Als het moeilijk wordt of speciaal is, dan weten opdrachtgevers ons altijd wel te vinden. Daarnaast staan we bekend om onze flexibiliteit. Vandaag bellen en morgen beginnen, is echt niet onmogelijk.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.