Platform over civiele techniek & infrastructuur
Overig

Funderingsherstel door bodeminjectie

Verzakte busbanen, tramsporen, asfaltwegen of verzakkingen van kunstwerken kunnen tot ernstige verkeershinder en gevaarlijke situaties leiden. Met de Floorlift-bodeminjectiemethode kan URETEK dat snel, economisch en zonder ernstige overlast verhelpen.

Tekst | Roel van Gils Beeld | URETEK Benelux BV

28 oktober 2020 Leestijd 2 minuten

Deel dit artikel

Verzakte busbanen, tramsporen, asfaltwegen of verzakkingen van kunstwerken kunnen tot ernstige verkeershinder en gevaarlijke
situaties leiden. Met de Floorlift-bodeminjectiemethode kan URETEK dat snel, economisch en zonder ernstige overlast verhelpen. 

“De unieke injectiemethode is een Finse vinding en bestaat uit een 2-componenten polyurethaan expansiehars”, legt Arend Knufman, Technisch Manager bij URETEK Benelux uit. “Binnen 15 seconden neemt de hars 33 keer zijn eigen volume aan met een expansiekracht van 50 ton per m2. Voor het herstellen van verzakkingen, boren we eerst kleine gaten in het beton. Hierin injecteren we kleine hoeveelheden expansiehars om allereerst de ondergrond te verdichten. Vervolgens kunnen we verzakkingen tot op de millimeter nauwkeurig sturen naar het gewenste niveau. Daarbij maken we gebruik van laserapparatuur.”

Klapperende betonplaten

Volgens Knufman is er in theorie geen maximale hoogte. “We hebben wel eens een berging meer dan 60 centimeter opgetild. De injectiemethode is toepasbaar op vrijwel alle bodemlagen, zoals zand, klei, leem en veen. In de infrasector worden we regelmatig gevraagd voor het herstellen van verzakte busbanen, tramsporen en spoorwegovergangen of zelfs het rechtzetten van hoogspanningsmasten. Zo zijn we nu bezig met het herstellen van een busbaan in Eindhoven. De betonplaten klapperen bij de dilataties wat geluidsoverlast veroorzaakt voor omwonenden. Na een proefinjectie bleek het euvel te zijn opgelost en werd ons de opdracht gegund voor het herstel van een groot deel van de busbaan. Datzelfde geldt voor het tramspoor in Amsterdam IJburg. Het ligt plaatselijk zo scheef dat de tram er hinder van ondervindt. Met onze Floorlift-bodeminjectiemethode leggen we de betonplaten in het spoor weer recht. De methode is ook uitermate geschikt om bijvoorbeeld betonnen duikers op te tillen of tot 6 meter diep aan grondverbetering te doen”, besluit Knufman.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%