Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Funderingsgiganten bundelen krachten
Op dit moment is TerraFirmA9 met ruim twintig stellingen actief op het project.

Funderingsgiganten bundelen krachten

De verbreding en de verdiepte aanleg van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, uitgevoerd door VeenIX, in opdracht van Rijkswaterstaat, behelst een tracé van ruim 11 kilometer. Gezien de omvang van het project hebben Gebr. van ’t Hek en Voorbij Funderingstechniek de krachten gebundeld. Onder de noemer TerraFirmA9 zijn beide funderingsgiganten al sinds 2021 actief met momenteel een ‘groot aantal’ stellingen op het werk.

Al in de calculatiefase hebben we elkaar opgezocht om het project samen aan te vliegen, begint Sander Poot, projectleider bij Gebr. van ’t Hek. “Het werk heeft een dusdanige omvang dat het onmogelijk is om het alleen op te pakken en daarnaast ook nog andere opdrachtgevers te bedienen. Niemand kan dit alleen.” Ook Erik Sandifort, projectleider bij Voorbij Funderingstechniek, kan dat beamen en geeft een indicatie van de enorme hoeveelheden. “Tot op heden hebben we al 20.000 ton aan damwand, 400 buispalen en 3.300 tijdelijk en definitieve ankers aangebracht.”

De uitdaging zit hem vooral in de enorme hoeveelheden die in een kort tijdsbestek aangebracht moeten worden, in combinatie met het organiseren van de logistiek.

Voorbereidende werkzaamheden

In de periode 2021-2022 heeft TerraFirmA9 de grondkeringen gemaakt voor de bypass, de tijdelijke omlegging van de A9. “Daar zijn we zo’n anderhalf jaar mee bezig geweest”, zegt Sandifort. “Zo hebben we diverse tijdelijke en definitieve grondkeringen gezet en verankerd, inclusief het laswerk op locatie. Ook zijn er volop palen geboord voor een aantal hulpbruggen, zoals de brug over het Keizer Karelplein, de langste tijdelijke brug van Nederland op dit moment. Verder hebben we oude damwanden en kwelschermen getrokken en geïnjecteerd om een waterdichte laag te herstellen en her en der nog wat oude fundaties verwijderd van gesloopte kunstwerken.” Eigenlijk zijn we pas sinds dit jaar gestart met het aanbrengen van de grondkeringen voor de nieuwe A9, erkent Poot. “En dan vooral rond het centrum van Amstelveen voor de aanleg van de verdiepte ligging. Hier bouwt VeenIX eerst de noordzijde en over twee jaar de zuidzijde. Dat betekent voor ons veel damwanden en ankers aanbrengen, zowel tijdelijk als definitief.”

Tot op heden heeft TerraFirmA9 al 20.000 ton aan damwand, 400 buispalen en 3.300 tijdelijke en definitieve ankers aangebracht.

Grootste funderingsopgave van Nederland

Technisch uitdagend is het project volgens beide heren niet zozeer. “De uitdaging zit hem vooral in de enorme hoeveelheden die in een kort tijdsbestek aangebracht moeten worden, in combinatie met het organiseren van de logistiek”, zegt Poot. “Het is qua funderingsopgave het grootste project van Nederland dat momenteel in uitvoering is. Komt nog bij dat het project enorm in beweging is, wat soms resulteert in een gewijzigde planning. Aan ons de taak om dat te managen door een uitgekiende inzet van mens en materieel.” De samenwerking tussen beide funderingsbedrijven in TerraFirmA9 verloopt als een geoliede machine. Sandifort: “Het is in onze wereld best bijzonder dat je met een concullega een combinatie vormt. Van concurrentie is absoluut geen sprake in de combinatie. De samenwerking is echt top. We werken als collega’s samen aan dit megaproject.” Op dit moment is TerraFirmA9 met ruim twintig stellingen actief op het project.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.