Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Funderingscombinatie is ‘de onzichtbare vriend’ van De Groene Boog

IMG_6181
Zo imposant als beide bedrijven in beeld zijn tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, zo onzichtbaar zijn hun werkzaamheden als het project is afgerond.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Funderingscombinatie Voorbij-Franki

14 februari 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

“Zonder fundering gebeurt er niets.” Een uitspraak van Jan Leen van der Vlies, projectdirecteur bij Franki Grondtechnieken. Samen met Voorbij Funderingstechniek vormt Franki Grondtechnieken de funderingscombinatie die door bouwcombinatie De Groene Boog is gecontracteerd voor de funderingswerkzaamheden voor project A16 Rotterdam. Jan Leen van der Vlies, Bart de Lange (projectleider funderingscombinatie Voorbij-Franki bij De Groene Boog) en Erik Sandifort (projectleider Voorbij Funderingstechniek) vertellen over een project van fenomenale omvang.

Al in een vroeg stadium aan tafel

“We zijn betrokken vanaf de tenderfase”, vertelt Van der Vlies. “Zo hebben we een engineer hei-, tril- en drukpredicties laten berekenen, hebben we onderzoek gedaan naar de begaanbaarheid van het terrein voor de zware funderingsmachines en hebben we meegekeken en meegedacht over het definitief ontwerp (DO).  Daarnaast hebben we engineeringscapaciteit verzorgd voor De Groene Boog om het uitvoering ontwerp (UO) te maken van 34 bouwkuipen, te weten toerit Noord, Zuid en het gesloten deel. Samen met ingenieursbureau M.U.C. en Hektec zijn de UO-berekeningen gemaakt voor damwanden, stempelramen en ankers.”

Diverse werkzaamheden

De funderingscombinatie mag spreekwoordelijk gezien worden als ‘de onzichtbare vriend’ van De Groene Boog. Zo imposant als beide bedrijven in beeld zijn tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, zo onzichtbaar zijn hun werkzaamheden als het project is afgerond. De Lange merkt op: “Op piekmomenten waren er wel 33 funderingsmachines tegelijk aan het werk bij de tunnel.” Project A16 Rotterdam is in 3 deelgebieden onderverdeeld. Deelgebied 1 bevindt zich bij het vliegveld en beslaat onder andere de op- en afritten van de A13, deelgebied 2 omvat de bouw van de tunnel en deelgebied 3 behelst het maken van de fly-over, over de A20/het Terbregseplein. “In het hele project treffen we een mix van kunstwerken aan, tijdelijke en definitieve”, schetst Sandifort. “Onze werkzaamheden zijn dan ook zeer divers: het maken van grondkeringen, het drukken van damwanden, het aanbrengen van verankeringen, funderen met prefab palen (VSP), het aanleggen van paalmatrassen en het maken van combiwanden. Alle disciplines van ons vak komen voorbij.”

Rottemerentunnel: palen geplaatst met horlogemakers precisie

“Voor het aanleggen van de tunnel is er door ons een damwandkuip aangelegd met damwanden die een lengte beslaan van circa 7 km. In het 2,2 km lange tunneltracé zijn vervolgens circa 9.000 VSP combipalen aangebracht”, somt De Lange op. “Kijken we naar de tunnel, dan zijn we begonnen met de duiker onder de Bergweg, daar werden in april 2020 de eerste damwanden gedrukt en getrild. Zo’n 7 km damwand, twee langschermen en tussendoor compartimeringsschermen. In de bouwkuip van de tunnel hebben we vier types VSP-combipaal toegepast, te weten kern Octicon 480/buis 610, kern Octicon 430/buis 560, kern #350/buis 560 en een type met 320 vierkante prefab kern in buis 508. De Octicon 480/buis 610 is nieuw, daar hebben we speciaal mallen voor de kernen en de boorpunt gemaakt.” Van der Vlies zegt tot slot: “De palen in de bouwkuip van de tunnel zijn echt met horlogemakers precisie aangebracht.” Deze extreem hoge maattolerantie is nodig omdat de onderwaterbetonvloer, in tegenstelling tot traditionele werkmethoden, binnen dit project direct wordt uitgevoerd als constructieve vloer. De palen moeten dus in alle richtingen binnen scherpe toleranties staan, zodat de duikploegen de wapeningskorven onder water over de paalkoppen (met daarin aangebrachte zware GEWI-staven) kunnen installeren.     

Funderingswerk

Voorafgaand aan het project De Groene Boog heeft de funderingscombinatie in de twee jaar hiervoor een groot funderingswerk aan de Theemsweg in Rotterdam uitgevoerd. Voorbij Funderingstechnieken en Franki Grondtechnieken zijn dus op elkaar ingespeeld. Voorbij Funderingstechnieken kenmerkt zich door een zeer breed scala aan funderingstechnieken, uitgebreid met een stevige positie als toeleverancier van staalwerken en prefab beton elementen, inclusief de hierbij behorende engineeringskennis. Franki Grondtechnieken kenmerkt zich sinds begin vorige eeuw als specialistisch bedrijf in met name diepfunderingen met een uitgebreid materieelpark in Noord-West Europa. Samen vormen zijn een veelzijdige, krachtige combinatie.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht