Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Focus ligt steeds meer op elektrisch werken

Focus ligt steeds meer op elektrisch werken

Multi-inzetbare batterijpakketten maken langer doorwerken mogelijk

Ongeveer vijf jaar geleden begon de Staad B.V. met de eerste ontwikkelideeën voor de ombouw van een dieselgraafmachine naar een elektrisch aangedreven graafmachine. Daardoor ontstond de nieuwe tak binnen de Staad familie: ECE (Electric Construction Equipment). Sindsdien is de markt razendsnel veranderd. ECE ontwikkelde bovendien een multi-inzetbaar batterijpakket. 

Met de mobiele DC40 snellader hang je de DX300LC Electric na je werkdag makkelijk aan de lader, zodat je de volgende dag weer met volle batterijen aan het werk kan.

In 2020 lanceerde Staad met veel trots de eerste 30-tons elektrische rupsgraafmachine ter wereld. Die DX300LC Electric draait ondertussen op menige emissieloze bouwplaats. Een jaar later rolde de eerste mobiele graafmachine uit eigen productie, de DX165W Electric, naar buiten. Ook de bijbehorende batterij, de Powerbox, is Staad in 2021 zelf gaan produceren. En dat het bedrijf niet stilstaat, blijkt uit de doorontwikkeling van
de Powerbox (140 kWh) naar de Megabox (400 kWh). 

In maart van dit jaar is dat zogenoemde detachable energy storage system, oftewel verwisselbare accupakket, door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) goedgekeurd. Het toegekende patent sluit naadloos aan bij de batterij; een uniek technisch ontwerp dat het mogelijk maakt om deze te gebruiken op de machine, maar dat de batterij ook uit de machine gehaald kan worden én als ‘standalone’ is in te zetten. Dit wil zeggen dat de batterij zonder machine geladen en ontladen kan worden met de standaard CCS2 connector. De batterij kan zowel
als master en als slave dienen en dit maakt het mogelijk om de batterij te laden met de inzet van bijvoorbeeld zonnepanelen op een eigen locatie.

DL280 Electric en DX300LC Electric in het veld aan het werk.

Totale energieplaatje

Staad ziet dit als een belangrijke stap om bouwbedrijven te ondersteunen bij het totale energieplaatje. De batterijpakketten kunnen daarom ook andere voertuigen en middelen van stroom voorzien. Een belangrijke vervolgstap is dat Staad nu vier specialisten in dienst heeft, die klanten al voor de aanschaf van het gehele machinepark helpen om te analyseren hoe het met de stroomvoorziening zit.

“Om vast te stellen welke stappen nodig zijn, voeren ze een energiescan uit. Die service zorgt ervoor dat onze klanten ontzorgd worden op het gebied van energie”, aldus woordvoerder Yanieke Jussen. “Er is een groeiende behoefte aan deskundig advies om alle aspecten van elektrisch laden in kaart te brengen. Veel bedrijven weten niet goed hoe ze het opladen van hun elektrische machines moeten regelen.” Want wat begon met enkele machines, omvat nu ook elektrische bedrijfsauto’s en -bussen, of zelfs elektrische vrachtwagens. Ook handgereedschap en bouwketen worden steeds vaker elektrisch. 

Capaciteit uitbreiden

Staad introduceerde daarbij niet alleen elektrisch aangedreven graafmachines, maar ondertussen ook elektrische wielladers. Dan is het van essentieel belang om de stroomvoorziening voor dit gehele scala aan machines goed te organiseren. Bij het gebruik van meerdere machines moet vaak de stroomcapaciteit worden uitgebreid. Staad biedt advies over de benodigde capaciteit en de meest geschikte laadoplossingen. 

Het gaat dan niet alleen over de elektrische machine en de batterij ervan, maar ook over de mogelijk aanwezige zonnepanelen, windturbines, andere elektrische vervoersmiddelen of gereedschap bij de klant zelf. Staad inventariseert en adviseert graag mee om samen met de klant tot de beste oplossing te komen, dit om ervoor te zorgen dat deze onbezorgd door kan gaan met de dagelijkse werkzaamheden. “Wij ontzorgen de laadstress”, zeggen de eigenaren daarover op hun website. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.