Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Flinke bouwkuip voor Vismigratierivier
De kuip bestaat uit twee delen; bouwkuip noord aan de Waddenzeezijde en bouwkuip zuid aan de IJsselmeerzijde.

Flinke bouwkuip voor Vismigratierivier

Stalen damwand

Een bijzonder onderdeel van de vernieuwde Afsluitdijk is de Vismigratierivier. Een 4 kilometer lange, slingerende ‘rivier’, dwars door de Afsluitdijk. Trekvissen kunnen zo zwemmen tussen de zoute Waddenzee en het zoete IJsselmeer. Hiervoor moet er letterlijk een gat in de dijk gemaakt worden waar de rivier doorheen loopt. Funderingsspecialist Sterk BV bouwde in opdracht van Levvel voor Rijkswaterstaat de flinke bouwkuip onder de A7 door. Daarnaast is het verantwoordelijk voor alle bouwkuipen, stempelraamconstructies en verankering ter plaatse van de keersluizen in Kornwerderzand en Den Oever.

Bouwkuipen uitgevoerd in stalen damwand, daar zijn ze bij Sterk goed in. Als 140 jaar oud familiebedrijf met de eretitel ‘bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ weet Sterk dat geen opdracht hetzelfde is. Denken in oplossingen is hun kracht. “We staan voor kwaliteit en beheersen een breed scala aan technieken voor het realiseren van bouwkuipen”, legt Harm Wammes, projectleider bij Sterk uit. “Per project bepalen we de beste manier van uitvoering. Wat is de projectlocatie? Hoe is de grondslag daar? Zitten er gevoelige objecten in de grond? Juist onze veelzijdigheid is onze kracht.”

Onder A7 door

Voor de Vismigratierivier bouwde Sterk een flinke bouwkuip van circa 126 meter bij 20 meter, die onder de A7 doorloopt. De kuip bestaat uit twee delen; bouwkuip noord aan de Waddenzeezijde en bouwkuip zuid aan de IJsselmeerzijde. Begin 2022 werden de damwandplanken tussen beide kuipen verwijderd. Vanaf dat moment wordt er vanuit één bouwkuip verder gewerkt aan de doorgang voor de Vismigratierivier bij Kornwerderzand. “Voor deze bouwkuipen hebben we het complete plaatje verzorgd. Dat wil zeggen, het aanbrengen van de stalen damwanden en vervolgens het leveren en aanbrengen van het stempelraam.” Ook heeft Sterk de detailengineering van het stempelraam verzorgd.

Bij het Lely-monument, halverwege de dijk, is een damwandconstructie aangebracht met verankering.

Veiligheidsmaatregelen

Het mooie van dit werk is volgens Wammes het werken met zware machines. “Het is altijd spannend hoe het loopt, je kunt immers niet in de grond kijken. De damwanden zijn behoorlijk zwaar (AZ36-700 van 24 meter lang), die gaan niet altijd overal even makkelijk de grond in. Soms komt er zwaar heiwerk bij kijken. Voor de kuipen van de Vismigratierivier hebben we bijvoorbeeld 90 tons draadkranen met forse trilblokken (2350 VM) ingezet. Ook is er op diverse plekken gefluïdeerd om de planken op de gewenste diepte te krijgen. Dit vraagt de nodige veiligheidsmaatregelen, zeker als je bedenkt dat het werk op slechts een paar meter afstand van de A7 moest worden uitgevoerd. Om de veiligheid van het verkeer te borgen, is er intensief gemonitord op zettingen van het wegdek en zijn tijdens het heien alle denkbare veiligheidsmaatregelen genomen.”

Machine met dubbele functie

De slogan van dit familiebedrijf is ‘Innoverend Funderend’. Het innoverende deel is ook voor bij de Afsluitdijk van toepassing. Wammes: “Bij het Lely-monument, halverwege de dijk, hebben we nog een damwandconstructie aangebracht met verankering. Hiervoor hebben we een zelf ontwikkelde machine gebruikt die damwanden kan aanbrengen en tegelijkertijd fungeert als een ankerboormachine. Binnen een uur bouwen we de machine om. Dat scheelt veel tijd, verplaatsing en kosten.” Zo zijn overdag de damwanden geplaatst en in de nacht met dezelfde machine de ankers aangebracht. Binnen 24 uur was alles gereed.

Op hun aandeel in de vernieuwing van de Afsluitdijk zijn ze bij Sterk trots. “Het is prachtig om mee te werken aan een voor Nederland zo kenmerkend en monumentaal bouwwerk.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.