Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Fliegl afschuifopleggers bieden tal van voordelen

Fliegl afschuifopleggers bieden tal van voordelen

Er rijden in Nederland ondertussen 25 opleggers van het Duitse merk Fliegl rond. Wat er bijzonder aan is? Dat het om afschuifopleggers gaat. Die bieden volgens vertegenwoordiger Jan Meerkerk nogal wat voordelen ten opzichte van de traditionele kipsystemen.

“We hebben in Nederland in de afgelopen jaren een aardige positie opgebouwd”, vertelt Meerkerk. “En het klopt dat zoiets best lastig is met een nieuw product. Maar je ziet ook dat zodra bedrijven zien dat het bij concullega’s werkt, ze ook eerder overstag durven gaan.”

De afschuifopleggers van Fliegl zijn volgens Meerkerk geschikt voor “transport van alle soorten wegenbouwproducten: van asfalt en zand tot menggranulaat.” Wat de opleggers van Fliegl onderscheidt van andere merken is de meer dan 20 jaar ervaring met afschuifsystemen, stelt de vertegenwoordiger. “De Nederlandse markt vraagt om wat grotere bakken. Vandaar dat we ze in 25- en 27-kuubs uitvoering leveren. Al dan niet met aluminium afdekkleppen. We hebben ze nu ook met een schoteldruk van 25 ton en de laatste ontwikkeling is een opbouwbak voor een 5-asser met een aangepast cilinderpakket. Op die manier kan de aslast zo optimaal mogelijk worden benut. Daar is in Nederland wel een markt voor.”

De afschuif gronddumper van Fliegl.

OOK ALS DUMPER

Naast de afschuifopleggers heeft Fliegl ook afschuif gronddumpers in het assortiment. Volgens Meerkerk is er geen andere fabrikant dit zich in deze tak van sport heeft bekwaamd. In Nederland zie je dat onbekend nog onbemind is, maar in België en Duitsland worden ze veel ingezet. Voordeel van een afschuifdumper boven een kipsysteem is dat de kwaliteit van het te storten product veel beter is. Neem asfalt, waaraan steeds hogere eisen worden gesteld. Door met een afschuifbak te lossen, krijg je een veel homogener product, zowel qua temperatuur als qua structuur.” 

Bedrijven die een afschuifoplegger of -dumper  aanschaffen, kunnen volgens Meerkerk bovendien aanspraak maken op subsidie. “Doordat je ze volledig leegschuift, kunnen ze in theorie ook weer lading mee terug nemen. Dat scheelt aanzienlijk in CO2-uitstoot. De overheid beloont dat met subsidies die kunnen oplopen tot wel 10 tot 25 procent van de aanschafwaarde. 

1,5 TON LICHTER

Hoewel vooral bekend vanwege de afschuifsystemen bouwt Fliegl ook ‘gewone’ kiptrailers. “Laat dat gewoon maar weg”, stelt Meerkerk. “Want de Fliegl kippers zijn zomaar 1,5 ton lichter dan die van concurrenten. En dat scheelt niet alleen brandstof en slijtage, maar is ook een stuk beter voor het milieu.” Zonder meteen het geheim van de smid weg te geven, wil Meerkerk wel verklappen dat Fliegl een manier heeft gevonden om constructief sterke stalen en aluminium bakken te produceren op een hele lichte opbouw. Door de voorkant van het chassis af te ronden wordt flink op gewicht bespaard, zonder in te boeten op de schoteldruk.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.