PERI leverde het element zo compleet mogelijk op de bouwplaats zodat het eenvoudig ingehesen kon worden aan de rand van het brugdek van de Boezembrug.

01:26
17-07-2020

Flexibele systeemoplossing biedt uitkomst

bij renovatie Boezembrug in Halfweg

De N200 loopt via de Boezembrug door Halfweg en is een belangrijke schakel in de verbinding tussen Haarlem en Amsterdam. Maar de brug voldoet niet meer aan de eisen van tegenwoordig. In opdracht van Waterschap Amstel Gooi en Vecht, Gemeente Amsterdam, RWS en Waternet werkt bouwcombinatie ééN200 aan de Boezembrug die de regio bereikbaar houdt en de leefbaarheid in Halfweg verbetert.

Cees Abma, uitvoerder bij bouwcombinatie ééN200: “Om een veilige werkplek te creëren voor de mensen die aan het dek van de Boezembrug werken, hebben we gekozen voor de systemen en diensten van PERI. Het VARIOKIT systeem van PERI bood uitkomst bij de constructie langs de rand van het dek van de Boezembrug. Daarnaast weten we dat PERI een goed doordacht en geëngineerd ontwerp maakt dat zijn doel dient.”

Knap staaltje engineering

“Wanneer maatvoering en ontzorging, snelheid en veiligheid hele belangrijke eisen zijn, is PERI dé partner voor de opdracht”, zegt Wout van de Weijer, design engineering bij PERI. “Vooral de bijzondere vorm van de Boezembrug verlangde een knap staaltje engineering en optimale samenwerking tussen alle partijen.” De constructie bestaat uit standaard VARIOKIT onderdelen, waar een speciaal ontwerp aan vooraf is gegaan.

Een passende oplossing voor het ondersteunen van de betonnen dekrand, ondanks de geringe hoogte van de prefab liggers en de locatie boven het water.

 

Flexibiliteit van het systeem

“De flexibiliteit van het VARIOKIT systeem maakte het mogelijk een passende en veilige constructie te realiseren,” vervolgt Van de Weijer. “Door het toepassen van rechte liggers in diverse formaten, is er een ronding gecreërd voor de bocht in de brug. De uitdaging zat vooral in de geringe hoogte van de prefab liggers, het kort boven het water werken, een damwand die ‘in de weg’ staat, de binnenbocht van de brug én het feit dat -na het uitharden van het nieuwe dek- de constructie weer snel en eenvoudig verwijderd moet kunnen worden.” Abma vult aan: “PERI heeft de berekeningen gemaakt, geadviseerd en uiteindelijk een geschikt ontwerp in 2D en 3D gemaakt. Wij zijn daarin volledig ontzorgd.”

Geen uitdaging te groot

PERI leverde het systeem zo compleet mogelijk in elementen aan, inclusief hijs- en montageplan, waardoor het in no-time in elkaar gezet is en straks ook weer snel gedemonteerd kan worden. Geen uitdaging is te groot, dat geldt zowel voor PERI als het VARIOKIT systeem. Abma: “PERI denkt écht mee in het totaalplaatje, waardoor er snel en efficiënt een constructie is neergezet waarmee er op een veilige manier aan het dek van de Boezembrug gewerkt kan worden!”     

Tekst | Susan Peek Beeld | PERI / Echthetty (beelden dateren van vóór de 1,5 meter-regeling)

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners