Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
‘First time right’  renoveren van tunnels

‘First time right’ renoveren van tunnels

De komende jaren ondergaat een aantal tunnels in Nederland en België een grondige renovatiebeurt. Een complexe operatie omdat veel van deze tunnels slechts gedeeltelijk worden afgesloten om de hoeveelheid verkeershinder te minimaliseren. De renovatie dient dan ook als een geoliede machine te verlopen. Infranea helpt opdrachtnemers met een risico-gestuurde BIM-aanpak, gericht op het ‘first time right’ renoveren van een tunnel. Dat resulteert in tijdswinst, betere beslissingen en aanzienlijk minder personeels- en faalkosten.

Veel van de bestaande tunnels in het Nederlandse en Belgische wegennet voldoen niet meer aan de huidige wetgeving rond tunnelveiligheid. Dit is doorgaans de reden om de verouderde installaties te vervangen en veelal de brandveiligheidsmaatregelen naar een hoger plan te tillen. Infranea combineert Systems Engineering en BIM voor een digitale voorbereiding en realisatie van een tunnelrenovatie. “Niet zelden worden aanzienlijke besparingen gerealiseerd door onze verregaande digitale aanpak”, weet Johan Kuppens, oprichter van Infranea. “We hebben wat dat betreft een voortrekkersrol in de Benelux.”

c-kopieren

Digitale tweeling van A16 (TWIN 16) In de rijsimulator kunnen bezoekers de omgeving virtueel ervaren voor de bouw.

 

Digitale tunneltweeling

Die voortrekkersrol is volgens Maarten van den Berg, BIM & SE Programma Manager bij Infranea, het resultaat van een integrale benadering en een sterke focus op parametrisch modelleren. “Zo hebben we in 2019 de Koningstunnel in Den Haag in opdracht van Heijmans en Siemens minutieus voorbereid, met name om mogelijke risico’s tijdens de uitvoering maximaal te beheersen. Behalve de technische installaties in de tunnel zijn ook de installaties in het dienstgebouw gemoderniseerd en uitgebreid ten behoeve van de bediening, bewaking en besturing van de tunnel. Een 3D-laserscan van de tunnel en de ‘as built’ data vormden het vertrekpunt voor een representatief digitaal model van de bestaande situatie. Deze data in combinatie met de omgevingsdata vormt de basis voor de digitale tunneltweeling. In dit model werden de nieuwe tunnel-technische installaties opgehangen. Ook konden we inventariseren hoe we alvast nieuwe systemen konden installeren, terwijl de bestaande systemen nog in bedrijf waren. Dat levert immers tijdwinst op.” Bij de renovatie van de Velsertunnel heeft Infranea ook een dergelijk aanpak gehanteerd waarbij het tunnelprofiel ook nog eens met 12 cm moest worden verruimd. 

b-kopieren

Digitale tweeling van A16 (TWIN 16) Calamiteitenscenario’s kunnen virtueel getoetst worden.

 

Lean design management

Door zwaar in te zetten op computational design, BIM en een digital twin is Infranea, samen met de specialisten van Heijmans en Siemens, bij de Koningstunnel erin geslaagd een vijftal weken eerder op te leveren. “Dat is een gigantische bonus, midden in de binnenstad van Den Haag”, stelt
Kuppens terecht. “De ambitie was dan ook om alle technologische middelen aan te grijpen om de tunnel in één keer goed te renoveren. En dat is gelukt. Er zijn geen faalkosten gemaakt qua techniek en slechts twee restpunten, die bovendien niet toe te rekenen waren aan het BIM-model. Ook werd het team bewust nog zo klein mogelijk gehouden met de minste kans op miscommunicatie.” Van den Berg vult aan: “In vergelijking met eerdere projecten heeft het parametrisch modelleren en computational design bij dit project zo’n drie FTE’s aan engineering tijd bespaard. Er was geen tweede of derde laag die ergens iets van moest vinden. Lean design management, noemen we dat. Het less-is-more principe, met
zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk werk verzetten. Verder konden de ingenieurs hun tijd nu besteden aan het bedenken van betere oplossingen, in plaats van het repetitief en handmatig verwerken van de frequente wijzigingen.”

“Nog voordat er een zandkorrel is geroerd, kunnen wij op basis van het BIM-model en de digitale tunneltweeling onder andere het dynamisch verkeersgedrag simuleren, de CCTV-camera’s optimaliseren en toetsen of de software de juiste processen in gang zet bij calamiteiten of tunnelbeheerders en hulpdiensten alvast trainen”, vervolgt Van den Berg. “Al die technologie is erop gericht om ‘tijd te kopen’ en faalkosten te reduceren met als doel de renovatie of nieuwbouw van een tunnel sneller en efficiënter te laten verlopen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.