Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Fietsviaduct De Locht: Letterlijk en figuurlijk een vakwerkbrug

IMG_0725
Bersselaar Constructie heeft de staalconstructie van het fietsviaduct De Locht volledig ‘turnkey’ aangenomen.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Bersselaar Constructie

7 oktober 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Als gevolg van het verbreden van de Kempenbaan West en de nieuwe aansluiting op de A67 in Veldhoven, is het voetgangers- en fietsverkeer gescheiden van het overige verkeer. Het langzaam verkeer kruist de A67 voortaan over fietsviaduct De Locht. Een imposant kunstwerk van bijna 100 meter lengte, dat voldoet aan de zwaarste eisen en volledig in de werkplaats van familiebedrijf Bersselaar Constructie prefab is voorbereid. 

Het nieuwe viaduct ligt parallel aan het bestaande viaduct over de A67. “Het eerste ontwerp bestond uit een vergelijkbare vakwerkbrug, maar dan met een tussensteunpunt in het midden en een kunststof dek”, zegt projectleider John Verhoeven van Bersselaar Constructie. “Wij hebben in opdracht van Combinatie Van Gelder Mobilis Kempenbaan West en de Gemeente Veldhoven in de offertefase een variant zonder middensteunpunt tussen de rijbanen bekeken. In goed overleg met Rijkswaterstaat, Gemeente Veldhoven en Mobilis is door ons een compleet herzien DO verzorgd met een stalen dek en zonder middensteunpunt.”

NEN-EN 1090 Executieklasse 4

Fietsviaduct De Locht heeft een overspanning van bijna 100 meter, maar rust op twee stalen kolommen die zijn gepositioneerd net buiten de rijbanen van de A67. Verhoeven: “Dat geeft een vrije overspanning van 53 meter. Daarnaast is nog voorzien in een landhoofd aan weerszijden, die zijn een kleine 20 meter verderop geplaatst. De brug zelf is in feite een vakwerkligger bestaande uit een onderrand van kokers 400×400 met een wanddikte van 16mm en een bovenrand van een buis rond 355,6 met een wanddikte van 11mm. De diagonalen onder een hoek van 45 graden zijn uitgevoerd in diameters van 244,5mm in verschillende diktes. Het dak bestaat eveneens uit een vakwerkverband met buizen van eveneens rond 244,5mm. Het rijdek tot slot is uitgevoerd in een stalen dekplaat met daaronder stalen troggen gelast. De brug is volledig in onze werkplaats geproduceerd conform de NEN-EN 1090 Executieklasse 4. Daarnaast was de Richtlijn Ontwerp Kunstwerken (R.O.K.) versie 1.4 vanuit Rijkswaterstaat van toepassing op deze brug. De brug valt dus in de hoogste categorie.”

Fietsviaduct De Locht heeft een overspanning van bijna 100 meter, maar rust op twee stalen kolommen die zijn gepositioneerd net buiten de rijbanen van de A67.

Anti-gooischerm

Bersselaar Constructie heeft de staalconstructie van het fietsviaduct De Locht volledig ‘turnkey’ aangenomen. “Behalve voor het ontwerp en productie, hebben we ook de conservering en montage verzorgd, inclusief het aanbrengen van de slijtlaag, voegovergangen en opleggingen”, zegt Verhoeven. “Ondanks de technische aanpassingen, is aan de ontwerpuitgangspunten niet getornd. Het uiterlijk is nooit veranderd. De brug is voorzien van een leuningwerk middels een spijlenhekwerk van 1.100 mm hoog met daarachter een anti-gooischerm van rvs-gaas over de volledige hoogte van de brug. In de bovenrand tot slot is op diverse plaatsen LED-verlichting ingebouwd. De brug ligt parallel aan het bestaande viaduct, ongeveer in een hoek van 45 graden over de A67 heen.” 

De grootste uitdaging zat hem volgens Verhoeven in de montage. “We hebben de brug in de werkplaats in drie stukken opgedeeld en de bovenverbanden ontkoppeld (geboute verbindingen) om de brug ondersteboven te kunnen transporteren. Allereerst naar Moerdijk voor de conservering en vervolgens naar de voorbouwlocatie op 800 meter van zijn definitieve plek. Hier zijn de drie delen aan elkaar gelast en op de lasnaden geconserveerd. Vervolgens zijn de leuningen en dakverbanden geplaatst en de slijtlaag aangebracht. Daarna is de brug met een totaalgewicht van 162 ton opgepakt en met SPMT’s op het bestaande naast gelegen viaduct gereden. Met twee 700-tons kranen is de brug in een nachtelijke afsluiting op zijn plek gehesen. Een spannende, maar succesvolle operatie.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%