Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Fietsbrug van geopolymeerbeton is veelbelovende pilot
De plek waar de fiets- en voetgangersbrug over de Keersop in Westerhoven wordt gebouwd.

Fietsbrug van geopolymeerbeton is veelbelovende pilot

Eén van die oplossingen is geopolymeerbeton, een zeer milieuvriendelijke betonvariant die rondom de aanleg van de nieuwe N69 wordt ingezet voor de bouw van een 16 meter lange nagespannen fiets- en voetgangersbrug. Boskalis initieerde een veelbelovend pilotproject samen met partners Sqape (ontwikkelaar) en Jansen Beton (producent). Het stelt de markt in staat om richting de toekomst letterlijk nieuwe wegen te bewandelen.

De ontwikkeling en toepassing van het geopolymeerbeton sluit naadloos aan op de wens van de Provincie Noord-Brabant om projecten van een zo duurzaam mogelijk karakter te voorzien. “Met dit product geven we samen met onze partners niet alleen een passend en doordacht antwoord op de vraag van de klant”, meent Han Heijsters, binnen Jansen Beton medeverantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid in brede zin. “Tegelijkertijd leren we hier zóveel van dat het gemakkelijker wordt om samen stappen te maken richting nieuwe toepassingen in de toekomst. Met een proefstort in januari en de definitieve stort in juni 2021 is het begin in ieder geval gemaakt. En dat is veelbelovend…”

De betoncentrale van A. Jansen B.V. in Son.

Milieu-impact 60% lager

De geopolymeerbetonsoort die voor de nabij Dommelen gelegen brug wordt gebruikt voor het realiseren van het brugdek, stootplaten en landhoofden, is optimaal afgestemd op de prestaties die de aannemer vereist. “In het speciaal voor dit doel gemaakte betonmengsel is het cement als bindmiddel volledig vervangen door geopolymeren”, legt Heijsters uit. “De gebruikte toeslagstoffen bestaan compleet uit thermisch gereinigd zand en granulaat. Dat resulteert in een milieu-impact die ín vergelijking met traditioneel portlandcementbeton maar liefst 60 procent lager is.” 

Uitvoerig getest

Waar geopolymeerbeton al voorzichtig is gebruikt voor op zand gelegen veilige toepassingen als fietspaden en rotondes, stapt Jansen Beton cum suis met dit project een stuk hoger in. “Je praat hier over een ruim bemeten vrijhangend nagespannen brugdek”, aldus Heijsters. “En dat heeft gevolgen. Voor onder meer de samenstelling van het betonmengsel, de manier van aanbrengen en natuurlijk de veiligheidseisen. Die zijn hier totaal anders en vooral strenger. Dat alles maakt deze toepassing aanzienlijk complexer en veelomvattender. Vandaar ook dat er bij de TU Delft, Sqape en bij ons diverse testen zijn uitgevoerd op onder andere druksterkte, treksterkte en krimp. We spelen op safe en laten niets aan het toeval over.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.