Een uitspraak van Marco IJdo, Senior Projectmanager bij Sarens. En daarmee is niets teveel gezegd, want de specialist in horizontale en verticale verplaatsing van (extreem zware en grote) goederen heeft in opdracht van bouwconsortium De Groene Boog bijzonder werk mogen verrichten voor de bouw van de Rottemerentunnel van het project A16 Rotterdam. IJdo praat GWW Magazine bij over deze fenomenale opdracht.
De Groene Boog heeft besloten om voor de onderwaterbetonvloer van de Rottemerentunnel prefab dilatatiebalken te maken naast de bouwkuip en deze in den natte te positioneren. IJdo: “Sarens is ingeschakeld om deze loodzware dilatatiebalken te laden op de bouwlocatie, te transporteren naar de inhijslocatie en deze daar in de tunnelbak te hijsen. Bedenk dat een dilatatiebalk 76 ton weegt en met hijsframe erbij weegt de combinatie 90 ton. Het laden, transporteren en hijsen is een flinke uitdaging.”
Samen met De Groene Boog heeft Sarens een speciaal transportframe ontwikkeld, waar de betonnen balk op gelegd wordt, op een 16-liner trailer. Daarnaast is er een speciale hijsbalk in samenspraak ontwikkeld, waarmee de dilatatiebalk veilig gehesen kan worden. “Op dit moment werken we met 14 rupskranen en 6 mobiele kranen, welke in aantal groeiend zijn”, somt IJdo op. “Een balk wordt met 3 kranen ingehesen, om precies te zijn met 2 mobiele kranen aan een zijde van de tunnelbak en een rupskraan aan de overkant. Bij de voorbouwlocaties staat overigens een vierde kraan, die de dilatatiebalk uit de bekisting hijst en op het transportframe zet.”
Over de ontwikkeling van het transportframe en de hijsbalk zegt IJdo: “Goede samenwerking kenmerkt het succes, we zijn in nauw overleg getreden met De Groene Boog en samen hebben we voor het uiteindelijke ontwerp gezorgd. Er zijn berekeningen en tekeningen over en weer gegaan, er moesten zaken besloten worden zoals bijvoorbeeld hoeveel hijspunten de balk nodig heeft. De stijfheid van de balk bepaalt dat namelijk. Zo zijn we uitgekomen op een spreaderbeam met 32 hijspunten. Een mooi werkbaar en veilig geheel.”
Sarens staat bekend om haar maatwerk in transport en hijsen. “We nemen bij elke opdracht onze ervaring uit het verleden mee”, schetst IJdo. “Sarens beschikt over een eigen engineeringsafdeling, waar niet alleen gewerkt is aan het ontwerp voor de hijsbalk en het transportframe, maar waar door onze engineers ook berekeningen zijn gemaakt met betrekking tot de grondbelasting op alle locaties waar we rijden en hijsen. Er wordt niets aan het toeval overgelaten. Ons werk voor De Groene Boog laat zien waartoe we als expertisebedrijf in staat zijn en maakt duidelijk dat goede samenwerking enorm belangrijk is. We zijn dan ook enorm trots op deze opdracht!”
Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.