Zwolle is binnenkort een heuse “landmark” rijker. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad kunnen vanaf begin 2019 van de nieuwe busbrug gebruik maken om reizigers snel en op een comfortabele manier van en naar het nieuwe busstation te vervoeren. De elegante en slingerende uitstraling van de architectonische busbrug vormt een knap staaltje ingenieurswerk. Met dank ook aan een extreem efficiënte afwatering.
De nieuwe busbrug is een ontwerp van BAM Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs en is volgens Mark Visschers van IDS één van de mooiste bruggen die op dit moment gebouwd wordt. De brug is 254 meter lang, slingert over een groot aantal spoorbanen en wordt ondersteund door twee landhoofden en slechts vier slanke tussenpijlers. IDS werd al in een vroeg stadium gecontacteerd door BAM Infra om mee te denken over de afwatering. “Tristan Wolvekamp van BAM Infra kende ons unieke afwateringsproduct EnviroBridge namelijk van internationale projecten in Ierland en Groot-Brittannië en veronderstelde dat dit mogelijk ook in Zwolle van grote betekenis zou kunnen zijn.”
Onderhoud en esthetiek
De nieuwe brug wordt gebouwd volgens een UAV-gc-contract waarbij ook het onderhoud is inbegrepen. “Een traditionele afwatering met het leidingstelsel aan de onderzijde van de brug zou enerzijds afbreuk doen aan het slanke ontwerp en heeft anderzijds vergaande consequenties qua onderhoud”, legt Visschers uit. “Omdat de brug over een aantal spoorbanden slingert, zou dat betekenen dat het treinverkeer tijdens onderhoudswerkzaamheden gestremd moest worden. Ieder jaar opnieuw. Dat was geen optie. Door juist de afwatering óp de brug te voorzien van EnviroBridge-afwateringsunits, heeft men daar geen omkijken naar. Omdat ons product al in de tenderfase in het eerste ontwerp werd meegenomen, heeft het een wezenlijke bijdrage geleverd aan het behalen van de maximale EMVI-score.”
Sterkteklasse D400
De 254 meter lange busbrug is aan weerszijden voorzien van de EnviroBridge-afwateringsunits. In totaal zijn er 1.016 units opgenomen in de brug. De monolithisch composieten afwateringsproducten bestaan voor 60% uit gerecycled plastic en voor 40% uit calcium. Visschers: “Voor de productie van één zo’n afwateringsunits wordt het equivalent van 520 gerecyclede plastic flessen gebruikt. Anders gezegd, voor dit project zijn er dus maar liefst 529.000 flessen gerecycled. De elementen voldoen aan de EN1433, de Europese norm voor lijnafwatering en zijn door het Lloyd’s Register gecertificeerd. De hier in Zwolle toegepaste EnviroBridge-units voldoen aan sterkteklasse D400, hebben een RWS-profilering met een schuine rand en zijn ontzettend sterk. Ze kunnen geheel vrijstaand tot wel 40 ton verdragen. Dat moet ook wel, omdat er continu bussen over de brug en dus mogelijk over onze elementen rijden.”
Volgens Visschers heeft IDS gedurende het traject heel intensief met de opdrachtgever samengewerkt. “Zo hebben we samen een legplan en de aanbrengmethode uitgedacht. Het resultaat is er dan ook naar. De continue lijn van afwateringsopeningen valt goed in de smaak, ook qua design.” Naar verwachting wordt de brug begin 2019 opengesteld voor het busverkeer. Dagelijks zullen er maar liefst 1.200 busritten plaatsvinden over de brug.