Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Extra dikke betonnen fietspaden – Koersen door het Reevediep
De kanten zijn zodanig afgewerkt dat deze straks weer mooi aansluiten op het landschap.

Extra dikke betonnen fietspaden – Koersen door het Reevediep

Een betonpad van 12,5 km door het Reevediep – gedeeltelijk in de vorm van een karrespoor – is hiervan een mooi voorbeeld. Hierdoor ontstond een aantrekkelijk fietspad vanaf Kampen door de uiterwaarden naar de Drontermeerdijk.

De betonnen paden op de nieuwe dijklichamen in de IJsseldelta zijn bedoeld voor fietsers. Over 7 km is het fietspad 3 tot 3,4 m breed; over 5,3 km heeft het fietspad de vorm van een karrenspoor. Hier is het fietspad in de lengte gesplitst en in het midden voorzien van een groenstrook. Met het karrenspoor maakte de ontwerper de cultuurhistorische verbinding met het omringende landschap. BKB Infra realiseerde in opdracht van Boskalis de betonnen fietspaden.

Het beton werd gestort met de slipformpaver.

Beton. Het ideale materiaal

Het totale fietspad kreeg een robuuste constructie. Om er ook met onderhoudsvoertuigen gebruik van te kunnen maken, kreeg het karrenspoor een betondikte van 210 mm en de standaardfietspaden een dikte van 190 mm. “Beton is het ideale materiaal voor fietspaden”, vertelt Laurens Bogerd, projectleider van BKB Infra. “Beton is bestand tegen een waterrijke omgeving. Het gaat ruim vijftig jaar mee en dat nagenoeg zonder onderhoud. Het is vormvast bij lage én hoge temperaturen. En de lichte kleur geeft een veilig gevoel.”

Scheurinleiders en krimpvoegen

BKB Infra bracht het beton aan met een slipformpaver. Met deze machine werd de betonmortel in één werkgang verdicht en in de definitieve vorm gestort. Om het pad bestand te maken tegen krimpen en uitzetten bracht BKB Infra krimp- en uitzetvoegen aan. Bogerd: “We plaatsten om de 3 m een krimpvoeg en om de 100 m een uitzetvoeg. De krimpvoegen/scheurinleiders hebben we gerealiseerd door het uithardende beton tot een derde van de dikte in te zagen. De uitzet- of dilatatievoegen zijn zo’n 3 cm breed en vangen de lengte-uitzetting van de betonplaat op. Om de werking van de uitzetvoegen te garanderen zijn deze opgevuld met een plastisch materiaal en aan de bovenzijde afgewerkt met een bitumineuze voegvulmassa.”

Met de slipformpaver werd het pad in éen beweging gelegd.

Kruisingen met ‘ronde hoeken’

Over het hele traject vertoont het fietspad ronde vormen, zelfs op de kruispunten. “Hiermee heeft de architect het fietspad een vriendelijke uitstraling gegeven. De uitvoering ervan heeft wel wat extra aandacht gevraagd, maar het heeft zeker cachet.” Alle fietspaden zijn afgewerkt met een bezemstreek dwars op de rijrichting.

“Het is een mooi duurzaam werk geworden. De uitdaging zat hoofdzakelijk in de logistiek en de natte ondergrond. Gezamenlijk met Boskalis hebben we veel moeten regelen om het werkgebied te kunnen bereiken. Dankzij de langere doorlooptijd hebben we elk jaargetijde maatwerk kunnen leveren. Op dit betonpad gaan fietsers nog jaren plezier beleven!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.