Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Expert in het bouwen van waterkeringen
Visualisatie van de staalconstructie van klep.

Expert in het bouwen van waterkeringen

Het is niet heel toevallig dat Ploegam en Dura Vermeer vanuit de Dijkzone Alliantie voor de bouw van de Vlotterkering® in Steyl-Maashoek een samenwerking hebben met Hollandia Infra. De firma uit Krimpen aan den IJssel, onderdeel van de Hollandiagroep, geldt als dé specialist in het ontwerp en de realisatie van complexe staalbouwkundige water- en bewegingswerken en bruggen in binnen- en buitenland.

Iconische waterkerende objecten zoals de Maeslantkering, de Hollandsche IJsselkering en de (renovatie van de) Hartelkering, het komt allemaal uit de koker van de Hollandiagroep. Sinds de overstromingen in 2013 aan de oostkust van Groot-Brittannië is het bedrijf ook een vaste partner van Environment Agency (de Britse Rijkswaterstaat, red.) voor het bouwen van waterkeringen in de monding van de grote rivieren aldaar. Zonder uitzondering allemaal inventieve objecten. De stormvloedkering van Ipswich was de eerste. “Hier hadden we nog geen leidende rol aangezien het ontwerp door de civiele aannemer was gemaakt”, zegt Rob Schippers, projectmanager bij Hollandia Infra. “We hadden echter zoveel aanmerkingen en verbeterpunten op het ontwerp dat we het daaropvolgende project, de Boston Barrier, rechtstreeks in opdracht kregen en ook het ontwerp mochten verzorgen.” Dat smaakte blijkbaar naar meer, want inmiddels heeft Hollandia Infra ook de hoogwater kerende sluisdeuren voor de Tilbury Docks geleverd die inmiddels duizenden huizen en bedrijven in de omgeving beschermen tegen hoogwater.

Productie van de zelfsluitende waterkering bij Steyl Maashoek in de fabriek van Hollandia. Hier in beeld de eerste van de twaalf geschakelde kleppen in aanbouw.

Geschakelde kleppen

Ook Nederlandse opdrachtgevers weten Hollandia Infra te vinden, zeker als de zaken wat complexer worden. “Voor de Vlotterkering® bij Steyl-Maashoek is onze taak 2-ledig”, zegt Rob Schippers, projectmanager bij Hollandia Infra. “Enerzijds het aantoonbaar maken van de waterdichtheid en anderzijds het ontwerpen, produceren, monteren en werkend opleveren van de kleppen. Dat eerste is gebeurd aan de hand van een mock-up op ware (kerende) grootte van 3 meter op onze werf in Krimpen aan den IJssel. Dat heeft best wat tijd en energie gekost, maar gezamenlijk hebben we op deze wijze Waterschap Limburg aangetoond dat we de beoogde lekdichtheid kunnen garanderen.” Het concept van de zelfsluitende kering gaat uit van twaalf geschakelde kleppen – met elk drie drijflichamen – die middels een rubberafdichting van Trelleborg verbonden worden tot één opdrijvend geheel. “Voor de kopse kanten produceren we twee poortkeringen, ook met elk een drijflichaam en rubberafdichting. Omdat de klep scharnierend is, zorgt dat voor veel vervorming van de rubberafdichtingen in de hoeken. Het is samen met Trelleborg echt een zoektocht geweest om het concept te optimaliseren en te finetunen.”

De kleppen worden op dit moment geproduceerd door Hollandia Infra. Volgens planning worden ze in het tweede kwartaal van volgend jaar gemonteerd in Steyl.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.